Fysisk aktivitet och nutrition vid stamcellstransplantation

Projektet undersöker optimerat omhändertagande av stamcellstransplanterade patienter gällande fysisk aktivitet och nutrition

• Finansiär: Interna medel,Blodcancerfonden
Bild på akademiska sjukhuset

Beskrivning

I detta projekt utvecklas metoder för optimalt omhändertagande av stamcellstransplanterade patienter när det gäller fysisk aktivitet och nutrition på en hematologisk vårdavdelning. Syftet med projektet är att minska komplikationer, öka livskvalitet och förkorta vårdtider.

Genomförbarhetsstudier genomförs för att undersöka möjligheten att utöka den sedvanliga omvårdnaden till patienter som genomgår stamcellstransplantation.

Projektledare: Sölvi Vejby
Medarbetare: Lena Wettergren, Anna Henriksson, Birgitta Johansson, Anna Robelius

Mer om projektet

Patienter som läggs in på hematologisk vårdavdelning för att genomgå stamcellstransplantation blir under störra delar av tiden isolerade i sina rum. Vårdtiden är påfrestande och kantas ofta av infektioner, trötthet och smärta. Risken för fysisk inaktivitet och malnutrition blir därmed också stor. För att upprätthålla en nivå av aktivitet och adekvat nutrition krävs därför särskilda insatser.

Inom projektet så undersöks därför evidensbaserad omvårdnad avseende fysisk aktivitet och nutrition vid stamcellstransplantation för att minska patienternas komplikationer och öka livskvaliteten.

Två genomförbarhetsstudier genomförs inom projektet. Den första fokuserade på omvårdnad avseende fysisk aktivitet, och den andra på utökad omvårdnad riktad mot både fysisk aktivitet och nutrition.