Fysikens didaktik

Studenter arbetar i biblioteket

Forskningen inom fysikens didaktik kretsar kring samspelet mellan studenters lärande och fysikundervisningens form och innehåll, oftast på universitetsnivå.

Forskningen syftar till att förbättra undervisning och lärande i fysik genom att systematiskt undersöka lärandeupplevelser av fysik. Vi utforskar sådana frågor som hur kunskap kan spridas och användas på mer produktiva sätt, hur olika digitala hjälpmedel och verktyg kan användas som stöd i undervisningen samt de effekter som sociala och kulturella praktiker har på lärande och hur dessa förmedlas. I vår forskning fokuserar vi huvudsakligen på fysikutbildning på grundläggande universitetsnivå, men exkluderar inte andra undervisningsnivåer.

Vi tror att forskning och förändring av undervisning går hand i hand med att skapa ett undervisningsklimat som bygger på skicklighet, kunnighet och tankfullhet, och som bygger på en kombination av sund praktisk och vetenskaplig kunskap. Emellertid är det inte en enkel uppgift att göra vetenskapliga anspråk om vad som utgör god undervisning och vilka faktorer som är viktiga för att göra lärande både meningsfullt och möjligt. Detta beror på att alla utbildningssystem väsentligen är komplexa system.

Det som skiljer fysikens didaktik (på engelska Physics Education Research eller PER) från allmän didaktikforskning är att den är starkt disciplinbaserad. Trots detta fokus på fysik integrerar vår forskning fysik, undervisning och praktiska kunskaper om undervisning. Dessa strålar samman i intressanta och tillämpbara forskningsfrågor, lämpliga forskningsmetoder och rigorös vetenskaplig analys som skapar tolkningar vilka kan leda framtida undervisningspraktiker.

Kontakt

  • Programansvarig professor
  • Urban Eriksson
  • Avdelningsföreståndare
  • Bor Gregorcic
  • Besöksadress: Ångströmlaboratoriet, hus 9, plan 1, Lägerhyddsvägen 1, Uppsala

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin