Högenergifysik

Partikelsönderfall

I högenergifysik forskar man inom grundläggande fysik och gör experimentella och fenomenologiska undersökningar in i de okända områdena av fysiken bortom det utforskade minsta och största.

Forskningen fokuserar på naturens minsta byggstenar och deras växelverkningar genom sofistikerade experiment. Experiment utförs bland annat med ATLAS-detektorn vid CERNs hadronkolliderare LHC (Large Hadron Collider) i Genève eller IceCube Neutrino Observatory, som är ett mycket stort neutrinteleskop uppfört djupt nere i isen vid Sydpolen. För att pröva och tolka experimentella och observationella resultat utvecklas också teoretiska modeller både inom och bortom Standardmodellen.

Kopplat till detta, och för att förbereda fortsatta framsteg in i naturens okända regioner, deltar vi i nyskapande utveckling av framtida detektorer och acceleratorer som till exempel CLIC, linjärkollideraren med världens högsta energi. Vi är också bland de ledande inom de nordiska länderna vad gäller utvecklingen av Grid Computing, ett internationellt nät av superdatorer som tillhandahåller den beräkningskraft som krävs för storskaliga experiment världen runt.

ATLAS

ATLAS-experimentet vid CERNs stora hadronkolliderare LHC (Large Hadron Collider) i Genève är ledande inom den experimentella forskningen inom elementarpartikelfysiken.

Läs mer om ATLAS

Atlasdetektorn

Astropartikelfysik

Astropartikelfysik är ett relativt nytt forskningsfält som omfattar forskning om universums utveckling, gravitation, mörk materia och mörk energi, och kopplar därmed på ett djupgående sätt partikelfysik med astrofysik och kosmologi.

Läs mer om astropartikelfysik

Blazar

Teoretisk partikelfysik

Forskningen inom teoretisk partikelfysik fokuserar på teoretisk forskning inom elementarpartikelfysik och astropartikelfysik och knyter partikelfysikmodeller till verkligheten genom att göra förutsägelser för experiment.

Läs mer om teoretisk partikelfysik

Teoretiska formler på en svart tavla

Acceleratorfysik

Acceleratorfysik behandlar fysiken i laddade partikelstrålar och planering, byggande, drift och optimering av partikelacceleratorer. Sedan en tid har vi mestadels arbetat med tre projekt: CLIC vid CERN, XFEL vid DESY och FREIA för ESS.

Läs mer om acceleratorfysik

Schematisk bild av strållinje

Nätverksbaserad beräkningskraft

Analys av stora datamängder, som till exempel de data som samlas in vid experimenten vid CERN, kräver tillgång till stora mängder databeräknings- och datalagringsresurser. Alla dessa resurser finns inte tillgängliga på ett enskilt datorcenter, utan resurser från många olika ställen används för att tillfredsställa dessa behov.

Forskningen inom nätverksbaserad beräkningskraft fokuserar på utveckling av programvara för att kunna koppla samman dessa geografiskt åtskilda resurser till en nätverksbaserad beräkningsinfrastruktur.

Läs mer om nätverksbaserad beräkningskraft