Biofysikaliska och biokemiska studier av Fotosystem I och II

Fikret Mamedov

I fotosyntetiska reaktioner lagras energi från ljus som kemisk energi. I den syrehaltiga fotosyntesen sker denna process i tylakoidmembranen hos gröna växter, alger och cyanobakterier. Elektronerna som behövs för att lagra energin i kemisk form kommer från vatten, det vanligaste ämnet i biosfären. Vatten oxideras till dioxygen, elektroner och protoner av Photosystem II, ett proteinmembrankomplex med flera subenheter. Fotosystem II arbetar vid extremt höga redoxpotentialer och utför unika protonkopplade elektronöverföringsreaktioner. Fotosystem I, ett annat viktigt ljusdrivet proteinkomplex, fortsätter elektronöverföring i tylakoidmembranet.

Vi är intresserade av funktionen hos dessa komplex och av mekanismen för oxidation av vatten till syre. I våra experiment använder vi olika fotosyntetiska material (cyanobakterier, grönalger och växter), olika biokemiska behandlingar, belysningsprocedurer och mutanter. Vi använder optisk, fluorescens och magnetisk resonansspektroskopi för att studera dessa både Photosystem II och I deras redoxkomponenter.