Molekyär avbildning och medicinsk fysik

Gruppens forskning täcker hela perspektivet från substansscreening, via radiokemi och preklinisk validering, till klinisk implementering.

Forskning inom nuklearmedicin och PET är främst inriktad på utveckling av nya PET-tracers och kliniska PET-metoder, för att möta kliniska krav och underlätta klinisk forskning, samt på diagnos och behandling av neuroendokrina tumörer.

Gruppens forskning täcker hela perspektivet från substansscreening, via radiokemi och preklinisk validering, till klinisk implementering ("bench to bedside"). Deras kliniska forskning fokuserar på användningen av PET för att skapa förutsättningar för individanpassad medicin, till exempel i samband med molekylär strålbehandling och andra kostsamma cancerterapier. Dessutom syftar deras forskning till att öka förståelsen för molekylära processer i samband med olika sjukdomar, t.ex. utvecklingen av multimodal avbildning med PET-MRI i samband med metaboliska sjukdomar och cancer. För att kunna erbjuda en komplett plattform för användning av PET och PET-MRI inom klinisk forskning och läkemedelsutveckling, har PET-gruppen vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset en hög kompetens inom alla aspekter av PET-metodik: kemi, fysik, dataanalys, etc.

Samarbete

Forskningen inom gruppen för nuklearmedicin och PET vid institutionen för kirurgiska vetenskaper utförs i nära samarbete med PET-MRI-gruppen, den prekliniska PET-plattformen vid institutionen för läkemedelskemi, sektionen för biomedicinsk strålningsvetenskap vid institutionen för genetik och patologi, PET-centrum vid Akademiska sjukhuset i Uppsala samt ett antal kliniska forskargrupper vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Porträttfoto av Mark Lubberink

Mark Lubberink

Gruppmedlemmar

Forskningsledare: Jens Sörensen, Mark Lubberink
Se enhetens sida i personal- och organisationskatalogen.