Välkommen till anmälningssidan för forskningsstudien om Internetförmedlad kognitiv beteendeterapi (iKBT) för komplicerad sorg: en randomiserad kontrollerad studie.

Har du förlorat en familjemedlem eller nära vän och har svårt att hantera sorgen? Delta i en ny behandlingsstudie!

Uppsala universitet och Region Uppsala genomför nu en forskningsstudie där vi vill undersöka två internetförmedlade behandlingar för komplicerad sorg och utvärdera om de minskar symptom på komplicerad sorg. Målsättningen är att denna studie på sikt kan bidra till att behandling kan erbjudas personer med komplicerad sorg, även kallad förlängd sorg.

För att vara med i studien ska du ha fyllt 18 år och det ska ha gått minst sex månader sedan förlusten.

Behandlingarna pågår under tio veckor och ges digitalt.

Studien är en randomiserad kontrollerad studie, detta innebär att om du deltar i studien, kommer du bli lottad antingen till en av två behandlingar eller till en så kallad väntelista. Om du hamnar i väntelista får du tillgång till en behandling efter tio veckor.

Om du är intresserad av att delta eller vill ha mer information kontakta: ansvarig forskare professor Josefin Sveen, Tel: 0738667087, e-post: josefin.sveen@uu.se eller kontaktperson Frida Berglund. Tel: 0734697206, e-post: frida.berglund@uu.se

Anmälan planeras att starta i början av september, 2024.

Vi vill i denna studie undersöka om symptom på komplicerad sorg, även kallad förlängd sorg, påverkas positivt av internetförmedlad behandling för komplicerad sorg.

Om du vill delta ombeds du i anmälan att fylla i några frågeformulär, vilket tar ungefär 10-15 minuter. Formulären handlar om hur du mår och hjälper oss bedöma om behandlingen passar dig. Om du bedöms ha nytta av behandling kontaktas du av en behandlare för ett bedömningssamtal via video, där du även har möjlighet att ställa frågor. Om behandlingen inte bedöms passa dig meddelas detta och vid behov ges information om andra lämpliga åtgärder.

Om du kommer ingå i studien fyller du i samtycke till att delta och ytterligare några formulär innan du får tillgång till en av två behandlingar för komplicerad sorg. Du kan även hamna i kontrollgruppen (väntelista) och får då tillgång till behandling efter 10 veckor. Vilken av behandlingarna du får tillgång till, eller om du först hamnar i väntelista, väljs ut slumpmässigt.

Du loggar in via 1177 e-tjänster med ditt BankID för att få åtkomst till behandlingen som finns på en webbplattform som kallas Stöd och behandling. Behandlingen pågår i 10 veckor och under den tiden har du kontinuerlig kontakt med en behandlare via meddelanden ni skickar till varandra i behandlingens webbplattform. Behandlaren svarar på frågor och ger feedback på de uppgifter och övningar du gör.

Behandlingarna är baserade på en kognitiv beteendemodell av komplicerad sorg som har utvecklats och utvärderats av forskare i Nederländerna och består av totalt 8 moduler.

• I behandlingarna får du lära dig mer om sorg, vanliga sorgereaktioner och faktorer som kan göra att sorg utvecklas till komplicerad sorg. I behandlingarna kommer vi också att arbeta med tankar, känslor och beteenden som är kopplade till förlusten.
  • Du kan även hamna i väntelista. Deltagare som hamnar i väntelista får tillgång till behandling efter 10 veckor.

Du blir slumpmässigt tilldelad en av behandlingarna eller väntelista.

Efter 10 veckor fyller du och alla deltagare i samma formulär som när du påbörjade ditt deltagande i studien, för att vi ska kunna utvärdera resultaten av behandlingarna jämfört med väntelista. Om du har genomgått en behandling får du också fylla i utvärderingsfrågor om vad tyckte om innehåll och upplägg.