Kemi, biologi och ekologi hos tryffelsvampar

Trots sitt mytomspunna förflutna förblev tryffeln länge en exotisk företeelse i vårt land. Åtminstone till den dag en ogräsrensande gute drog upp en märklig knöl ur sin trädgård. Fyndet, en tryffel på 225 gram, innebar starten på delikatessens väg till de svenska kökslandskapen. I sommar har du möjlighet att på Gotland lära dig mer om tryffelns liv under jord och dess funktion i ekologi, farmaci och matlagning.

Kemi, biologi och ekologi hos tryffelsvampar (5 hp)

Tryffeln har genom årtusenden eggat vår fantasi. Där profeten Mohamed såg den som en gåva från Allah, fördömde romersk-katolska präster svampen som djävulens påfund innan de plötsligt bytte fot och lät välsigna den. Betraktat ur ett mindre dramatiskt och mer sakligt perspektiv är tryffel är en beteckning för flera svamparter av vilka flera är hett eftertraktade smak- och i synnerhet doftsättare i en rad populära recept.

Varje sommar ger Uppsala universitet kursen Kemi, biologi och ekologi hos tryffelsvampar under ledning av Christina Wedén, en av världens ledande experter. Med bas i Visby besöker du naturliga habitat och odlingar där du också lär dig identifiera ett urval av de ekonomiskt viktiga tryffelarterna. Till de återkommande gästföreläsarna hör Andreas Hedlund, Årets kock 2002 med flera Nobelmiddagar på meritlistan, som berättar om hur man bäst tillvaratar de dyrbara läckerheterna.

Välkommen till Campus Gotland och där du tillsammans med svampentusiaster från en rad länder lär dig om en livsform där vetenskapen är långt mer fascinerande än de myter som omger den.

PRAKTISK INFORMATION

• Kursen genomförs på sommaren.
  • Undervisning sker på kvartsfart i Visby och vid behov på engelska

Christina Wedén, kursledare
Institutionen för farmaceutisk biovetenskap