Studies on Education, Migration and Segregation (EMS)

Forskningsnätverket Studies on Education, Migration and Segregation (EMS) syftar till att sammanföra forskare från olika forskningsmiljöer för att teoretiskt och metodologiskt fördjupa och utveckla nya perspektiv på frågor om dessa mångfacetterade samhällsprocesser.

Utbildning och bostäder är två fundament i det svenska välfärdssamhället. En grupp som fått det allt svårare att hävda sig på såväl skolmarknaden som på bostadsmarknaden är individer med utländsk bakgrund, det vill säga människor som antingen själva är födda i ett annat land eller vars föräldrar invandrat till Sverige. Inte sällan har människor som kommer till Sverige från andra länder ett betydande utbildningskapital med sig från sitt ursprungsland men har svårt att göra det gällande i det svenska utbildningssystemet eller på den svenska arbetsmarknaden.

Flertalet studier berör frågor om migration och utbildning samt migration och segregation, men få studier undersöker hur dessa tre samhällsprocesser är relaterade till varandra. Forskningsnätverket ett forskningsnätverk vid Uppsala universitet som sammanför forskare och doktorander från olika discipliner och forskningsmiljöer. Nätverket syftar till att teoretiskt och metodologiskt fördjupa och utveckla nya perspektiv på frågor om dessa mångfacetterade samhällsprocesser. Sammantaget utgör nätverket ett mångvetenskapligt forum för utbyten och samarbeten genom en rad olika aktiviteter så som seminarier, workshops och läsecirklar.

Kontakt

Håkan Forsberg

Huvudansvarig

Håkan Forsberg, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Medlemmar

Andreas Alm Fjellborg, Institutionen för bostads- och urbanforskning (IBF), Uppsala universitet.

Andreas Melldahl, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Anna Bennich-Björkman, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Anna-Maria Fjellman, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.

Caitlin Mc Evoy, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Chiara Valli, Institutionen för urbana studier, Malmö universitet.

Emil Bertilsson, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Emma Holmqvist, Institutionen för bostads- och urbanforskning (IBF), Uppsala universitet.

Eric Larsson, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.

Eva Andersson, Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitet.

Hassan Sharif, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Ida Lidegran, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Ioanna Misheva Blasko, Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet.

Jan Amcoff, Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet.

Jennifer Waddling, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Johanna Ringarp, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Maria Rasmusson, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Mats Målqvist, Institutionen för kvinnors och barns hälsa. Forskningsgruppen UGHRIS - Uppsala Global Health Research on Implementation and Sustainability. Uppsala universitet.

Mette Ginnerskov-Dahlberg, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Micheline van Riemsdijk, Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet.

Mikael Börjesson, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Nathan Joel Young, Institutionen för svenska och flerspråkighet, Stockholms universitet.

Nubin Ciziri, Institutionen för pedagogik, didaktik, och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Pablo Lillo Cea, Institutionen för pedagogik, didaktik, och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Philippa Brunner-Heywood, Institutionen för pedagogik, didaktik, och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Samaneh Khaef, Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitet.

Sara Forsberg, Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitet.

Susanne Urban, Institutionen för bostads- och urbanforskning (IBF) samt Sociologiska institutionen, Uppsala universitet.

Tobias Dalberg, Institutionen för pedagogik, didaktik, och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Tommie Petersson, Institutionen för pedagogik, didaktik, och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Yann Renisio, Forskare vid CNRS (Centre national de la recherche scientifique), Paris.

Här presenteras ett urval av nätverkets medlemmars senaste publikationer

Fjellborg, A. A. (2021). Leaving poor neighbourhoods: the role of income and housing tenure. Housing Studies, 36(7), 1122-1142.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02673037.2020.1748177

Fjellborg, A. A. (2021). Out-mobility from Stockholm’s immigrant-dense neighbourhoods–a study of two cohorts. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, 103(1), 1-20.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/04353684.2020.1868325

Fjellborg, A. A. (2021). Residential mobility and spatial sorting in Stockholm 1990-2014: the changing importance of housing tenure and income. International Journal of Housing Policy, 1-21.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19491247.2021.1893117

Fjellborg, A. A., & Forsberg, H. (2021). Commuting patterns of preschool children in metropolitan Stockholm. Regional Science Policy & Practice.
https://rsaiconnect.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/rsp3.12401

Forsberg, S. (2022). The symbolic gift of education in migrant families and compromises in school choice. British Journal of Sociology of Education, 0(0), 1–18. https://doi.org/10.1080/01425692.2022.2051432

Forsberg, S. (2021). Ungas framtidsutsikter i Kalix och Botkyrka: Habitus, mobilitet och rumsliga dominansförhållanden. Kulturella Perspektiv–Svensk etnologisk tidskrift, 30.
https://publicera.kb.se/kp/article/view/1579

Forsberg, S. (2021). Utbildning i lokala och globala perspektiv: Valet av gymnasieskola i familjer med migrationsbakgrund. Geografiska Notiser, 79(1).

Hertting, N., & Urban, S. (2020). Utsatta bostadsområden och områdesorienterad politik: problembilder, målsättningar och implementeringsstrategier i det svenska fallet.
https://tidsskrift.dk/samfundsokonomen/article/view/122598

Holmqvist, E., Jutvik, K., & Molina, I. (2020). Preserving the voice of the affected: A survey about the link between residence status and work, studies, housing, gender equality, and well-being.
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1523040&dswid=7262

Holmqvist, E., Omanović, V., & Urban, S. (2020). Organisation av arbetsmarknads och bostadsintegration.
https://snsse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2020/10/organisation-av-arbetsmarknads-och-bostadsintegration.pdf

Hultqvist, E., & Lidegran, I. (2021). The use of ‘cultural capital’in sociology of education in Sweden. international studies in sociology of education, 30(3), 349-356.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09620214.2020.1785322

Jutvik, K., Holmqvist, E., & Lidén, G. (2021). Housing policy as a tool for migration control: Liberal or restrictive policy stances among Swedish municipalities after the European migrant crisis. In The annual conference of the Swedish Political Association,[DIGITAL], 29-30 september, 2021.
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?dswid=-6431&pid=diva2%3A1599281

Lidegran, I., Hultqvist, E., Bertilsson, E., & Börjesson, M. (2021). Insecurity, lack of support, and frustration: A sociological analysis of how three groups of students reflect on their distance education during the pandemic in Sweden. European Journal of Education, 56(4), 550-563.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/ejed.12477

Lidén, G., Jutvik, K., & Holmqvist, E. (2021). Local housing policy for immigrants: Liberal or restrictive policy stances among Swedish municipalities after the European migrant crisis. In ECPR General Conference, Virtual Event, 30 August–3 September 2021.
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1589134&dswid=1692

Trumberg, A., & Urban, S. (2021). School choice and its long-term impact on social mobility in Sweden. Scandinavian journal of educational research, 65(4), 569-583.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00313831.2020.1739129

Urban, S. (2021). Etnisk boendesegregation.
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1586133&dswid=-2909

Urban, S. (2020). Hur klass gör skillnad. Klasspositionens betydelse för rasistiska och negativt särskiljande praktiker: Mikael Svensson. Sociologisk forskning, 57(2), 214-216.
https://sociologiskforskning.se/sf/article/view/21872

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin