Pedagogisk pristagare 2023 med entusiasm för undervisning

Tryggve Nevéus undervisar.

Tryggve Nevéus fick 2023 års pedagogiska pris inom området medicin och farmaci. Foto: Mikael Wallerstedt.

Hallå där, Tryggve Nevéus, professor vid institutionen för kvinnors och barns hälsa. Grattis till Uppsala universitets pedagogiska pris inom området medicin och farmaci som du tog emot i maj 2023.

Kom det här priset som en överraskning och vet du vem eller vilka som nominerade dig?

– Ja, jag räknade inte alls med det här. Jag vet vilken kollega som nominerade mig och att hon fick stöd i detta av vår prefekt. Det gjorde mig förstås mycket glad.

Tryggve Nevéus fick priset bland annat för sin stora entusiasm för undervisning, sin tydliga förankring i aktuell forskning och en uppskattad studentmottagning.

Har du några knep?

– Jag vågar visa min entusiasm, även om det egentligen inte är ”coolt”, säger han. Jag försöker att inte vara alltför rädd att göra bort mig.

Tryggve Nevéus arbetar med och undervisar i barnmedicin.

– Barnmedicin och vetenskap är himla viktigt, säger han, och det plus att det är kul försöker jag förmedla till mina studenter.

Men som lärare ser Tryggve Nevéus det inte enbart som sin roll att underhålla studenterna, de ska lära sig något också.

– Det viktigaste i undervisningen är att studenterna ska komma ihåg det de har lärt sig även efter tentan, säger han. Därför måste vi både aktivera och inspirera dem att arbeta hårt med sitt lärande.

Tryggve Nevéus menar till exempel att en bra föreläsning kan vara rolig, men ett studentaktiverande seminarium ger mer bestående kunskap.

– Efter en bra föreläsning kommer man ihåg ett skämt och tre fakta, säger han. För att komma ihåg mera måste man plugga aktivt efteråt.

Samtidigt anser Tryggve Nevéus att den bästa undervisningen inte är helt identisk med den som ger de bästa kursvärderingarna.

Bidrar du även till dina kollegors pedagogiska utveckling?

– Ja, så mycket jag får tid till eller ges tid till, säger Tryggve Nevéus. Ett problem, som i och för sig är fullt begripligt, är att de flesta lärare prioriterar sin forskning framför sin undervisning. Det här priset kanske gör att mina kollegor (ännu) mer förstår att jag har något att komma med.

Har du några konkreta tips, råd och tankar kring pedagogik som du vill dela med dig av?

– Gör dig inte för beroende av powerpoint. Och använder du powerpoint så gör det för att illustrera det du ska säga, visa inte bara en massa punktlistor, säger Tryggve Nevéus.

Han tycker också att det är viktigt att lärare håller tiden och att humor är OK – så länge humorn inte distraherar.

– Att vara politiskt korrekt är inget skällsord för mig utan något att vara stolt över, säger han, och en lärare bör vara politiskt korrekt. Tänk som Bamse: den som är mycket stark måste också vara mycket snäll.

Flera konkreta råd är att en lärare ska vara medveten om sina fördomar och beredd att ifrågasätta dem, tänka på diversiteten och se till att alla kommer till tals.

Och så avslutningsvis, vad ska du göra för prispengarna?

– Skicka en projektarbetande student till Brasilien för att presentera ett gemensamt forskningsarbete på en konferens.

Ulrika Hurtig

Fakta

Varje år delar Uppsala universitet delar årligen ut pedagogiska priser för framstående insatser inom grundutbildningen enligt särskilda nomineringskategorier.

Studenter och lärare får nominera lärare som inom en eller flera kategorier har gjort framstående insatser som gynnar studenternas lärande. Det handlar om undervisningsinsatser, forskningsanknytning samt pedagogiskt ledarskap och samverkan. Totalt delas fem priser på 20 000 kronor vardera ut.

Totalt delas fem priser ut. Fyra priser tilldelas lärare inom:

• teologi, humaniora och lärarutbildning
  • juridik och samhällsvetenskap,
  • medicin och farmaci
  • matematik, naturvetenskap och teknik.

Det femte och fria pedagogiska priset ges för pedagogiska insatser inom ett för året särskilt prioriterat område. År 2023 var temat "Kreativ pedagogik".