Besparing på administration i universitetets verksamhetsplan

Foto på innerljusgård med rundad trätrappa till vänster.

I universitetets verksamhetsplan för 2025 minskar budgeten för administration med 22 miljoner kronor. Bland annat ska universitetsförvaltningen spara 11 miljoner kronor. På bilden ljusgården i Segerstedthuset. Foto: Stewen Quigley.

Universitetets verksamhetsplan för 2025 innehåller både besparingar på administration, fortsatta utbyggnader inom utbildning och satsning på ökat genomslag för vetenskapliga publiceringar.

Konsistoriet, universitetets styrelse, beslutade den 18 juni 2024 om verksamhetsplan för universitetet 2025.

I universitetets anslag till utbildning och forskning har regeringen gjort en generell besparing på en halv procent. Besparingen gjordes redan 2024 men hanteras i universitetets verksamhetsplan för 2025. Besparingen kommer att hanteras vid Uppsala universitet genom att minska gemensamma kostnader i universitetets stödfunktioner som finns på tre nivåer i organisationen. Besparingen fördelas proportionellt utifrån storlek på administrationen mellan nivåerna. Minskningen med en halv procent innebär att det ska göras en besparing på 22 miljoner kronor.

I praktiken betyder det här att budgeten 2025 till universitetsförvaltningen minskar med 11 miljoner kronor och budgeten till universitetsbibliotekets minskar med 2 miljoner kronor. Resterande 9 miljoner kronor ska hanteras av vetenskapsområdenas kanslier och av den administration som sker på institutionsnivå.

Riktade satsningar inom utbildning

Anslaget till utbildning på grund- och avancerad nivå minskar lite men innehåller också riktade satsningar.

Utbyggnaden fortsätter av civilingenjörsutbildning och basårsutbildning. Dessutom ökas ersättningsbeloppet till utbildningsområdet naturvetenskap, teknik och farmaci.

Öka genomslaget av publiceringar

Ytterligare prioriterade satsningar inom forskning i verksamhetsplanen är det ska tas fram en plan och för hur universitetet kan arbeta med den vetenskapliga publiceringen för att öka genomslaget. Planen ska tas fram och implementeras 2024–2026. Under samma tidsperiod ska också en plan tas fram och implementeras för hur universitetet ska arbeta med öppen vetenskap.

Ny modell för bibliotek och media

Från 2025 införs en ny modell för fördelning av kostnaderna för universitetsbiblioteket och media. I båda fallen gäller nu att kostnaden fördelas utifrån beräkningar baserat på användning. Eftersom det är en arbetskrävande beräkning gäller fördelningen för biblioteket i tre år men för media görs en ny beräkning varje år.

Satsning på forskning om komplexa samhällsfrågor

Rektor planerar satsningar för att ta en ledande roll på vägen mot ett mer hållbart samhälle. Centralt i satsningen är Uppsala University Future Institutes (UUniFI). Det är en universitetsgemensam forskningssatsning som syftar till att med hjälp av forskningsbredden vid Uppsala universitet ge förutsättningar för forskning inom komplexa samhällsutmaningar.

I ett första steg kommer UUniFI bestå av sex delar inom områdena

• migration
  • precisionshälsa
  • grön energiomställning
  • AI och digitalisering
  • hållbar utveckling med fokus på målkonflikter och synergier
  • tvär- och mångvetenskap.

Hösten 2024 kommer institutet för hållbar utveckling med fokus på målkonflikter och synergier att starta och sedan tidigare finns Centre for Integrated Research on Culture and Society (Circus) med syfte att stimulera och stötta tvärgående forskning. Circus startade 2016 inom vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap men har från 1 januari 2024 fått ett utökat uppdrag som innebär att de ska stärka utvecklingen av tvär- och mångdisciplinära forskningssamarbeten inom hela universitetet.

Uppsala University Future Institutes planeras att invigas under 2025.

Anders Berndt

Fakta

Konsistoriet beslutar årligen om universitetets verksamhetsplan. Verksamhetsplanen är treårig men beslutet om fördelning av medel är bara för nästkommande år.

I verksamhetsplanen fördelas anslagen till universitetets olika verksamheter. En del verksamheter vid universitetet har redan i statsbudgeten och regleringsbrevet dedikerade anslag och uppdrag.

Utifrån universitetets övergripande verksamhetsplan görs sedan verksamhetsplaner på vetenskapsområden, fakulteter, institutioner och universitetsförvaltningen.