Sommarhälsning

Krönika

Tora Holmberg vicerektor humaniora samhällsvetenskap

Vicerektor Tora Holmberg summerar läsåret som gått.

Lokalfrågor och digital verksamhetsutveckling men också fokus på forskningsinfrastrukturer och arbetslivsanknytning i utbildningen. Under året har vårt vetenskapsområde tagit många kliv framåt för att främja verksamheten, skriver vicerektor Tora Holmberg i sin sommarhälsning.

Läsåret går mot sitt slut och det är snart dags för välbehövlig vila och återhämtning. Det har varit ett tufft år för verksamheten på många sätt, inte minst ekonomiskt. Och det kommer vara stramt framöver. Samtidigt har vi på vetenskapsområdet tagit många kliv framåt för att främja verksamheten. Vi har jobbat med lokalfrågor – främst på campus Gamla torget – och IT-frågor. Genom den nya UU-gemensamma processen för digital verksamhetsutveckling kan vi lyfta upp de områden som humsam ser som allra viktigast att universitetet jobbar med. Det visar sig att alla vetenskapsområden är överens om att datahantering ska vara högst prioriterat. Och så kommer det att bli.

Humsam har också fortsatt jobba med forskningsinfrastrukturer. I år är första året som vår infrastrukturberedning delar ut medel till projekt för att främja nya satsningar. Det är ett prioriterat område – framtida forskning inom humaniora och samhällsvetenskap kräver tillgång till relevanta forskningsinfrastrukturer av hög kvalitet. Och vi ligger bra till i Uppsala. En annan aktuell fråga är arbetslivsanknytning i utbildningen. Mycket har sagts under våren i debatten om humaniorastudenters etablering på arbetsmarknaden, och fristående kursers relevans. Jag har skrivit om frågan på andra ställen, med huvudpoängen att det är lärosätena som har ansvar för utbildningsutbud, dimensionering och kvalitet, och därmed ska ges frihet att bestämma. Men vi har alltid anledning att vara självkritiska. Uppsala Studentkår kom nyligen med en rapport som pekade på att humaniorastudenter inte alltid vet vad de kan jobba med när de är färdiga med sin utbildning och några upplever att arbetslivsanknytningen är svag. I linje med detta kommer vi jobba fakultetsövergripande med att stärka arbetslivsanknytningen i våra utbildningar.

Arbetslivsanknytning och utbildningens akademiska frihet är också temat för ett seminarium på Almedalen i år: Högre studier – för vems skull? Här ställs frågan vem som bestämmer över våra utbildningar och om vi behöver en nationell strategi för den högre utbildningen. Forskare från humsam är för övrigt ytterst närvarande på Almedalen, med 14 seminarier (och hela 31 st om vi räknar in Spelalmedalen på institutionen för speldesign) där vi visar upp oss och utvecklar utbytet med externa intressenter och allmänhet. Teman som AI, identitet och människovärde, kärnvapenhot, supervalåret och ungas spelkultur, är bara några exempel. Flera av seminarierna live-streamas och spelas in.

Jag vill med detta önska alla en glad sommar och på återseende.

Tidigare krönikor

I Humsams krönikor reflekterar ledning och chefer kring aktuella frågor som rör vårt vetenskapsområde.