Forskningsspår: Global hälsa, e-hälsa och migration (GeM)

Om GeM-forskningsspåret

Det föreslagna spåret kommer att täcka de tre breda men sammanlänkade områdena global hälsa, e-hälsa och migration, vars individuella och gemensamma omfattning är större än enskilda stater, samhällen eller individer. De definieras enligt följande:

• Global hälsa är ett område för studier, forskning och praktik, där man prioriterar att förbättra hälsan och uppnå en jämlik hälsa för alla människor i hela världen. Global hälsa betonar gränsöverskridande hälsofrågor, bestämningsfaktorer och lösningar. Det omfattar många ämnesområden inom och utanför hälsovetenskaperna, främjar tvärvetenskapligt samarbete samt är en syntes av befolkningsbaserat förebyggande arbete och klinisk vård på individnivå [Koplan et al. Towards a common understanding of global health. Lancet 2009 June 6; 373(9679):1993-5].
  • E-hälsa är ett framväxande område i skärningspunkten mellan medicinsk informatik, folkhälsa och affärsverksamhet som avser hälsotjänster och information som levereras eller förbättras via internet och relaterad teknik. I en vidare bemärkelse kännetecknar termen inte bara en teknisk utveckling utan också ett sinnestillstånd, ett sätt att tänka, en attityd och ett engagemang för globalt nätverkstänkande för att förbättra hälso- och sjukvården lokalt, regionalt och globalt med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
  • Vetenskapen om migration och hälsa handlar om människors förflyttning från sin vanliga bostadsort, antingen över en internationell gräns eller inom en stat, och om orsakerna till och konsekvenserna för hälsan av detta.

Spårledare

Meena Daivadanam

Erik Olsson

Soorej Jose Puthoopparambil

Kontakta oss för mer information om GeM-forskningsspåret.

1. Spåraktiviteterna är frivilliga.
  2. Registrera dig för att bli en del av GeM-spåret.
    E-posta kuf@uadm.uu.se.
  3. Delta i forskningsspårets aktiviteter: Varje år kommer vi att anordna evenemang för spåret, bland annat mingelevenemang för registrerade doktorander och deras handledare och bjuda in till en workshop som är relevant för spåret. Vartannat år kommer det att arrangeras en GeM Case Challenge, där registrerade studenter får möjlighet att arbeta med tvärvetenskapliga fall i grupp och presentera sitt tillvägagångssätt för en expertpanel. Dessa fall kommer att tas fram i samarbete med relevanta institutioner vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci och Uppsala universitet i stort.
  4. Delta i en eller flera spårrelaterade kurser.
    Här finns en lista över kurser som är relevanta för GeM-spåret
  5. Tillgång till GlobeLife Student Network: Som student på forskningsspåret blir du automatiskt registrerad på GlobeLife och deras studentsektions e-postlistor. Det ger dig tillgång till tvärvetenskapliga Globelife-seminarier, karriärseminarier och andra sociala evenemang.
  6. Tillgång till seminarieserier: Studenter som är registrerade på detta spår får tillgång till följande seminarieserier för mjuka poäng för sin forskarutbildning. Du kan be samordnarna för respektive seminarieserie att intyga att deltagandet ger mjuka poäng för deras forskarutbildning.
    • GlobeLife är värd för en serie seminarier med hög deltagarfrekvens. Ett med fokus på global hälsa och cirka sex per år med internationella talare och deltagare.
      GlobeLifes webbplats
    • Seminarieserien Brainpub anordnas av U-CARE och fokuserar på e-hälsa och mental hälsa samt täcker olika ämnen och metoder som är mycket relevanta för det föreslagna spåret.
      Se kommande seminarier på U-CARE:s webbsida
    • WOMHER erbjuder också seminarier om psykisk hälsa och övergripande ämnen som kan vara relevanta för det föreslagna spåret.
      WOMHER:s webbsida

Doktorander kan vara inskrivna i vilket spår som helst utan att behöva ta poäng. För att få spårpoäng måste du genomföra följande aktiviteter, i enlighet med kraven för spårpoäng som beskrivs på personalportalen:

1. Genomför en eller flera kurser som är relevanta för spåret och som motsvarar minst 5 poäng. Det kan vara kurser som anges här eller kurser om ett ämne som är relevant för spåret och som godkänts av spårledarna. Se kurser under Kurser relevanta för GeM-forskningsspåret.
  2. Anmäl dig till och delta i minst två arrangemang för GeM-forskningsspåret under forskarutbildningen, varav minst ett är GeM:s fallutmaning. Vi kommer att informera alla registrerade studenter och deras handledare om spårdagarna.
  3. Presentera vid en nationell eller internationell konferens som är relevant för forskningsspåret under forskarutbildningen.

Ett slutfört spår formaliseras som en separat kurs med spårets namn (”Global Health, eHealth and Migration (GeM) research track”) och ger ytterligare 1,5 poäng till din forskarutbildning.

För mer information, vänligen kontakta spårledarna eller läs på Forskningsspår.

Kurs och ECTS

Nivå/program

Agenda 2030: Synergies, conflicts, and assessment tools, 1,5

Utvecklad av SLU inom ramen för Global Challenges University Alliance, 100 % online.

Paul Egan

Sam­skapande av digitala hälso­innovationer, 7,5

Sara Riggare

Hälsodialog – att möta hälso­utmaningar genom samverkan, 7,5

Avancerad nivå

Frida Svedin

Innovation Game – en sommar­skola om hur spel­design kan användas för bättre hälsa och ökat lärande, 5

Erik Olsson

Digital psykologi i teori och praktik, 7,5

Anne H Berman

Häls­oinnovation – ett tvär­vetenskapligt angrepps­sätt, 7,5

Klas Palm

Implementation of Complex Interventions in Healthcare, 7,5

Jo Woodford

Public Involvement in Research, 7,5

Jo Woodford

Migration, hälsa och etik i en globaliserad värld, 5

Grund­nivå

Soorej Jose Puthoopparambil

Introduction to implementation science in global health, 5

Kursen anordnas av forsknings­skolan CIH/CISMAC med stöd av Norwegian Research School of Global Health.

Anna Bergström

Migration och hälsa: Att bedriva forsknings­projekt som involverar migranter, 4,5

Raziye Salari