Checklista vid samråd inför licentiatanmälan

En checklista att bocka av inför licentiatseminariet.

Checklista

JA

NEJ

1

Hela licentiatanmälan redovisas vid samrådet.

3

Minst två föreslagna betygsnämndsledamöter är docenter eller har motsvarande kompetens.

4

Om fler än en vald betygsnämndsledamot inte är docent bifogas CV.

5

Endast en ledamot är från heminstitutionen*.

6

Sampublicering har skett mellan handledare och betygsnämndsledamöter de senaste 5 åren.

7

Sampublicering har skett mellan handledare och opponent de senaste 5 åren.

8

Det råder ett handledare–doktorandförhållande mellan någon handledare och en betygsnämndsledamot.

9

Det förekommer/har förekommit omfattande samarbete mellan någon handledare och en betygsnämndsledamot.

10

Doktoranden har skrivit en sammanfattning av avhandlingen med en lista på ingående delarbeten, inklusive respektive arbetes publikationsstatus.

11

Huvudhandledaren har skrivit ett utlåtande om doktorandens insats och avhandlingens nyhetsvärde.

12

Rapportkortet är ifyllt, underskrivet av samtliga handledare och berörda prefekter samt bifogat.

13

Det finns registerutdrag ur UPPDOK.

14

Doktoranden är förstaförfattare eller delad förstaförfattare på tillräckligt antal delarbeten (hälften eller fler än hälften).

15

Avhandlingens omfattning och innehåll verkar, i stort, vara adekvat: antal delarbeten, typ av delarbeten, ämnesval mm.

16

Det finns en redogörelse för hur många gånger varje delarbete har använts eller kommer att användas i en annan avhandling: doktorandens namn, avhandlingens titel/preliminära titel.

* med heminstitution menas den eller de institutioner där doktoranden, huvudhandledaren och samtliga biträdande handledare är verksamma.