Exempel på provmaterial i kurs 1

På denna sida finns exempel på provuppgifter samt elevlösningar med kommentarer. Exemplen är anpassade till den nya provmodellen som används i provet november 2023 och framåt. För exempel utifrån provmodellen som används i äldre prov, t.o.m. september 2023, kontakta sara.lindahl@nordiska.uu.se

Av upphovsrättsliga skäl kommer vi inte att kunna visa hela prov.

Delprov A: muntlig framställning

Tillgängligt material:

Filmade anföranden finns på sidan Bedömningsstöd och kartläggningsmaterial på Skolverkets webbplats.Till dessa anföranden finns också bedömningsmatriser. De filmade anförandena kan också användas för diskussioner med eleverna om det muntliga delprovet.

Delprov B: läsförståelse

Tillgängligt material:

De texter som uppgifterna baseras på går att få tag på följande vis:

• Artikeln Sopdykarna kan leva gott på vårt överflöd finns på Sydsvenskans webbplats.
  • Novellen De andras kalas finns i tidskriften Karavan, nummer 4 2012.

Delprov C: skriftlig framställning

Tillgängligt material:

De texter som uppgifterna baseras på går att få tag på följande vis:

• Artikeln "Därför blir vi skräckslagna" hittas under dess originaltitel Evolutionen gjorde oss talrädda DN:s webbplats.