Dietetik och klinisk nutrition I: Pediatrik, geriatrik, nutritionsstatus

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2HK026

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2HK026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kostvetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen vid institutionen för kostvetenskap, 25 maj 2011
Ansvarig institution
Institutionen för kostvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i Dietistprogrammet 180 hp. Kursen kan vara fristående kurs. Kursen ges på heltid. Kursplanen gäller fr.o.m. ht 2009.

Behörighetskrav

För att bli antagen krävs Kostvetenskap A 30 hp, Kostvetenskap B 30 hp, Dietetik och folkhälsa 15 hp, Grundläggande medicinsk fysiologi 15 hp med lägst betyget godkänd samt genomgången kurs Psykologi A I 15 hp med minimum 7,5 hp med betyget godkänd eller motsvarande kunskaper.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten:

Pediatrik 7,5 hp

- kunna redogöra för barnets normala tillväxt och utveckling och förstå hur detta påverkar energi- och näringsbehov.

- kunna anpassa kunskaper om det friska barnet till det sjuka barnets specifika behov.

- kunna redogöra för och tillämpa redskap för mätning och bedömning av nutritionsstatus specifikt för barn.

- kunna ge förslag på kostbehandling till sjuka barn, exempelvis vid födoämnesöverkänslighet, hjärtsjukdom, ämnesomsättningssjukdomar och över-/undervikt samt ätsvårigheter. Kostbehandlingen ska kunna omsättas i praktiskt matlagning, individanpassade måltidsförslag och matsedlar.

Geriatrik, nutritionsstatus och omvårdnad 7,5 hp

- kunna redogöra för och reflektera kring åldrandet och åldrandets sjukdomar (framförallt demens, stroke och osteoporos) och hur detta påverkar energi- och näringsbehov samt individens måltidssituation.

- uppvisa god kännedom om ät- och sväljsvårigheter som kan förekomma hos den äldre patienten och hur maten kan konsistensanpassas utifrån detta.

- översiktligt kunna redogöra för de olika former av äldreboende som finns inom kommunal och privatverksamhet i Sverige och dietistens roll i denna verksamhet.

- kunna redogöra för, tillämpa metoder för screening, mätning och bedömning av nutritionsstatus.

- förstå och reflektera kring näringen och måltidens roll i omvårdnad och vid palliativ vård.

- kunna redogöra för och problematisera kring interaktioner som kan uppstå mellan kost (nutrition) och läkemedelsbehandling (farmakologi).

- känna till hur funktionshinder hos såväl barn som äldre kan påverka energi- och näringsintag och reflektera kring hur matsituationen ser ut för funktionshindrade inom olika boendeformer.

- kunna redogöra för och diskutera kring dietistens profession och yrkeskårens etiska kodex.

Innehåll

Kursen ger möjlighet att utveckla kunskapen kring sjukdomslära och kost- och nutritionsbehandling inom pediatriken (barndietetiken) samt vid geriatriken (åldrandet och åldrandets sjukdomar). Vidare ges förutsättningar att fördjupa kunskapen kring bedömning av nutritionsstatus och matens roll inom omvårdnad. Dietistens profession samt yrkesetiska kodex utgör dessutom en central del i denna kurs.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer, gruppövningar och enskilda uppgifter.

Examination

Muntliga och skriftliga individuella redovisningar, praktiska och teoretiska prov samt rapporter. Inom ramen för kursen anordnas för varje prov två examinationstillfällen. Efter terminen finns ytterligare ett examinationstillfälle. Därefter finns möjlighet till examination vid påföljande ordinarie examinationstillfälle. För godkänt betyg på kursen krävs att alla uppgifter bedömts som godkända samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. För betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten visar prov på särskilt god förmåga att ur olika perspektiv problematisera, analysera, se samband och kunna resonera för sina ställningstaganden.

Fördjupning i förhållande till examensfordringarna

Kursen är grundnivå och en fördjupning inom ämnet kostvetenskap.

Övriga föreskrifter

Vid kursstarten ska betygssättande lärare alternativt läraren/lärarlaget efter samråd med de studerande fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin