Bedömning, utvärdering och politisk styrning med inriktning mot ämneslärare

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE046

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE046
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Utbildningssociologi A1N, Utbildningsvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 maj 2012
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom ramen för ämneslärarprogrammet 90 hp

Behörighetskrav

45 hp i avklarade från utbildningsvetenskaplig kärna

Mål

Syftet med kursen är att studenterna förvärvar kunskaper i och om bedömning och utvärdering, och därigenom allsidigt kan analysera och diskutera elevbedömningar och skolutvärderingar, inklusive hur lärares bedömningar av elevers kunskaper förhåller sig till externa utvärderingar av skolors arbete och resultat.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

• värdera och analysera hur lärare bedömer och dokumenterar elevers kunskaper

• jämföra och diskutera olika former av bedömning, dokumentation och utvärdering, i ett svenskt och i ett internationellt perspektiv

• redogöra för och värdera statistiska data och metoder kopplade till bedömning och utvärdering

• analysera och värdera betydelsen av den språkliga utformningen av frågor och uppgifter i klassrummet.

• analysera och reflektera över lärarens uppdrag som bedömare av elevers kunskaper och lärande i skilda åldrar och ämnen samt i utvärderingar av den egna skolverksamheten

• redogöra för den politiska styrningen av den svenska skolan i ett historiskt perspektiv, och analysera bedömningarnas och utvärderingarnas funktioner i den politiska styrningen

Innehåll

Bedömning och dokumentation av elevers kunskaper samt utvärdering av skolans arbete: praktisk tillämpning och didaktiska och etiska överväganden. Särskild uppmärksamhet ägnas betygsättning, provkonstruktion, muntlig och skriftlig utvecklingsdokumentation

Centrala bedömnings- och utvärderingsmodeller: deras didaktiska, vetenskapliga och historiska grund (t.ex.formativ kontra summativ bedömning, relativa kontra absoluta betygssystem, nationella provsystemet, skolutveckling – kvalitetsredovisning - skolinspektion, bedömningssystem i andra länder, internationella kunskapsmätningar, statistik)

Bedömning och utvärdering som del av den politiska styrningen av skolan (mål- och resultatstyrningens framväxt och konsekvenser)

Lärarens uppdrag som bedömare och som deltagare i utvärderingar, i skärningspunkten mellan interna och externa krav och förväntningar.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och/eller muntliga uppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin