Bedömning, utvärdering och politisk styrning med inriktning mot ämneslärare

7,5 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE046

Huvudgrupp 1

  • Folke-Fichtelius, Maria; Lundahl, Christian, Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010Obligatorisk (Valda delar.)
  • Black, Paul.; Wiliam, Dylan., Inside the black box: raising standards through classroom assessment, London, GL Assessment, 1998Obligatorisk (Phi Delta Kappan, 80 (2), 139–144. Söks via ub.uu.se http://www.jstor.org.ezproxy.its.uu.se/stable/pdfplus/20439383.pdf)
  • Forskning och skola i samverkan - Kartläggning av forskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolväsendet, Vetenskapsrådet, 2015Obligatorisk (Lundahl, C., Klapp, A., Mickwitz, L., & Hultén, M. (2015). Betygens geografi - forskning om betyg och summativa bedömningar i Sverige och internationellt. I Vetenskapsrådet, Forskning och skola i samverkan - Kartläggningar av forskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolväsendet (s. 109–114). Stockholm: Vetenskapsrådet. https://publikationer.vr.se/produkt/forskning-och-skola-i-samverkan/)
  • Jarl, Maria; Rönnberg, Linda, Skolpolitik: från riksdagshus till klassrum, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2010Obligatorisk
  • Jönsson, Anders, Lärande bedömning, 3., [utök.] uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2013Obligatorisk
  • Karlsson Vestman, Ove; Andersson, Inger M., Pedagogisk utvärdering som styrning - en historia från präster till PISA, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007Obligatorisk (Kapitel 6.)
  • Klapp, Alli, Bedömning, betyg och lärande, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk
  • Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660)
  • Lindberg, V; Hirsch, Å, Formativ bedömning på 2000-talet: En översikt av svensk och internationell forskning., Stockholm: Vetenskapsrådet, 2015Obligatorisk (Sid. 105–109. https://publikationer.vr.se/produkt/forskning-och-skola-i-samverkan/)
  • Ohlsson, R., Samtal om utveckling eller utveckling genom samtal?: Villkor för dialog i gymnasieskolans utvecklingssamtal, Ingår i: Dialogen som idé och praktik, Stockholm, Carlsson, 2012, s. 103–162Obligatorisk
  • Sjökvist, Lena, I den tiden var träd kol mycket" − när språk och tanke inte håller jämna steg; om att bedöma en andraspråkstext., Ingår i: Symposium 2006: bedömning, flerspråkighet och och lärande, Stockholm, HLS förlag : Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk : Förlagssystem, 2007Obligatorisk (http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.84018.1333709994!/menu/standard/file/2006_4_Sjoqvist.pdf)
  • Vad påverkar resultaten i svensk grundskola: kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer, Stockholm, Skolverket, 2009Obligatorisk (Kap. 3. ttp://www.skolverket.se/publikationer?id=2260)

Aktuella vetenskapliga artiklar och andra texter enligt lärarens anvisningar (ca 250 s). Dessa texter och referenslitteratur anges i anslutning till kursen. Häri ingår aktuella styrdokument, samt offentligt stödmaterial och råd kring bedömning, betyg och nationella prov riktade till lärare och elever i grundskolans årskurser 7-9 och gymnasiet.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin