Bedömning, utvärdering och politisk styrning med inriktning mot ämneslärare
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE046
- Kod
- 4PE046
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningssociologi A1N, Utbildningsvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 17 januari 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom ramen för ämneslärarprogrammet 90 hp
Behörighetskrav
45 hp godkända studier från utbildningsvetenskaplig kärna 1 och 2, inklusive Verksamhetsförlagd utbildning 1 och Verksamhetsförlagd utbildning inom ämnesstudier.
Mål
Syftet med kursen är att studenterna förvärvar kunskaper i och om bedömning och utvärdering, och därigenom allsidigt kan analysera och diskutera elevbedömningar och skolutvärderingar, inklusive hur lärares bedömningar av elevers kunskaper förhåller sig till externa utvärderingar av skolors arbete och resultat.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• värdera och analysera hur lärare bedömer och dokumenterar elevers kunskaper
• jämföra och diskutera olika former av bedömning, dokumentation och utvärdering, i ett svenskt och i ett internationellt perspektiv
• redogöra för och värdera statistiska data och metoder kopplade till bedömning och utvärdering
• analysera och värdera betydelsen av den språkliga utformningen av frågor och uppgifter i klassrummet.
• analysera och reflektera över lärarens uppdrag som bedömare av elevers kunskaper och lärande i skilda åldrar och ämnen samt i utvärderingar av den egna skolverksamheten
• redogöra för den politiska styrningen av den svenska skolan i ett historiskt perspektiv, och analysera bedömningarnas och utvärderingarnas funktioner i den politiska styrningen
Innehåll
Bedömning och dokumentation av elevers kunskaper samt utvärdering av skolans arbete: praktisk tillämpning och didaktiska och etiska överväganden. Särskild uppmärksamhet ägnas betygsättning, provkonstruktion, muntlig och skriftlig utvecklingsdokumentation
Centrala bedömnings- och utvärderingsmodeller: deras didaktiska, vetenskapliga och historiska grund (t.ex.formativ kontra summativ bedömning, relativa kontra absoluta betygssystem, nationella provsystemet, skolutveckling – kvalitetsredovisning - skolinspektion, bedömningssystem i andra länder, internationella kunskapsmätningar, statistik)
Bedömning och utvärdering som del av den politiska styrningen av skolan (mål- och resultatstyrningens framväxt och konsekvenser)
Lärarens uppdrag som bedömare och som deltagare i utvärderingar, i skärningspunkten mellan interna och externa krav och förväntningar.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och/eller muntliga uppgifter.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012