Barns språk och interaktion i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE075
- Kod
- 4PE075
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 6 mars 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Minst 105 hp godkänt från termin 1, 2, 3 och 4 (90 hp termin 1, 2 och 3 + 15 hp termin 4) i Förskollärarprogrammet.
Mål
Kursen syftar till att den studerande ska få fördjupade kunskaper om barns språkliga kommunikation i förskolan med lek, interaktion och digitala medier som centrala teman.
Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:
- med hjälp av centrala begrepp och teorier om barns tal-, läs- och skrivutveckling analysera kommunikation och interaktion i förskolan.
- redogöra för olika perspektiv på språklig kommunikation och interaktion inom lek och digitala medier utifrån aktuell forskning.
- beskriva och exemplifiera relationer mellan barns språk, kommunikation och interaktion i lek och digitala medier.
Innehåll
Kursen är en fortsättning på Språk i förskolan, 15 hp och ger en fördjupning i teorier om barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling med fokus på kommunikation och interaktion i lek och digitala medier. Barns användande av digitala medier såsom spel och IT-verktyg presenteras och problematiseras.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt.