Barns språk och interaktion i förskolan
5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE075
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Björk-Willén,, Polly, Händelser vid datorn. Förskolebarns positioneringsarbete och datorspelets agens, Ingår i: Barn: nytt fra forskning om barn i Norge, nr. 3-4, 2011Obligatorisk
- Evaldsson, Ann-Carita; Sparrman, Anna, Barns visuella kulturer + kamratkulturer=sant, Ingår i: Den väsentliga vardagen: några diskursanalytiska perspektiv på tal, text och bild, Stockholm, Carlsson, 2009, s. 93–132Obligatorisk
- Hagtvet, Bente Eriksen, Språkstimulering.: D. 1 Tal och skrift i förskoleåldern, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2004Obligatorisk (80 s. i urval.)
- Johansson, Eva, Att utveckla strategier för att komma in i lek, Ingår i: Didaktiska studier från förskola och skola, 1. uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2008, nr. Kap 8Obligatorisk
- Klerfelt, Anna, Sagor i ny skepnad - barn berättar med dator, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002, s. 257–279Obligatorisk
- Lindroth, Jonas, Kreativitet, mediekultur och informationsteknik. En studie om barn som skapar datorspel, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002, s. 233–256Obligatorisk (23 s.)
- Löfdahl, Annica, Förskolebarns gemensamma lekar: mening och innehåll, Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk (153 s.)
- Mellgren, E; Gustafsson, K, Early Childhood Literacy and Children's Multimodal Expressions in Preschool, Ingår i: Educational Encounters: Nordic Studies in Early Childhood Didactics, Dordrecht, Springer Science+Business Media B.V., 2011, vol. 4, s. 173–189Obligatorisk
- Welén, Therese, Kunskap kräver lek., Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2003Obligatorisk (s. 11&
#8722;48 (37 s.)) - Björklund, Elisabeth, Att erövra litteracitet: små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan, Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis, 2008Obligatorisk
- Kultti, Anne, Flerspråkiga barn i förskolan: villkor för deltagande och lärande, Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis, 2012Obligatorisk
- Björk-Willén, Polly, Lära och leka med flera språk: socialt samspel i flerspråkig förskola, 1 uppl., Linköping, Tema Barn, Linköpings universitet, 2006Obligatorisk
- Kyratzis, Amy, Talk and interaction among children and the co-construction of peer groups and peer culture, Ingår i: Annual review of anthropology, vol. 33, 2004, s. 625–649Obligatorisk
- Gjems, L; Lökken, G, "Hverdagssamtalene-barnehagens glemte laeringsarena?" Barns laering om språk og gjennom språk. Samtaler i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm.: "Why explanations matter: a study of co-construction of explanations between teachers and children in evereday conversations in kindergarten"., Ingår i: European early childhood education research journal, vol. 19, nr. 4, 2011, s. 501–513Obligatorisk
* Obligatorisk