Barns språk och interaktion i förskolan
5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE075
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Bergöö, Kerstin; Jönsson, Karin, Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012
- Björk-Willén,, Polly, Händelser vid datorn. Förskolebarns positioneringsarbete och datorspelets agens, Ingår i: Barn: nytt fra forskning om barn i Norge, nr. 3-4, 2011 (75–92, 17 sidor)
- Gjems, Liv, "Why explanations matter: a study of co-construction of explanations between teachers and children in everyday conversations in kindergarten"., Ingår i: European early childhood education research journal, vol. vol. 19, nr. nr. 4, 2011, s. 501–513 (13 sidor)
- Hvit, Sara, Literacy events in toddler groups: Preschool educators´talk about their work with literacy among toddlers, Ingår i: Journal of early childhood literacy., vol. vol. 15, nr. nr. 3, 2015, s. 311–330 (19 sidor)
- Johansson, Eva, Att utveckla strategier för att komma in i lek, Ingår i: Didaktiska studier från förskola och skola, 1. uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2008, nr. Kap 8 (25 sidor)
- Kultti, Anne, Flerspråkiga barns villkor i förskolan: lärande av och på ett andra språk, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2014
- Kyratzis, Amy, Talk and interaction among children and the co-construction of peer groups and peer culture, Ingår i: Annual review of anthropology, vol. 33, 2004, s. 625–649 (24 sidor)
- Mellgren, E; Gustafsson, K, Early Childhood Literacy and Children's Multimodal Expressions in Preschool, Ingår i: Educational Encounters: Nordic Studies in Early Childhood Didactics, Dordrecht, Springer Science+Business Media B.V., 2011, vol. 4, s. 173–189 (16 sidor)
- Skaremyr, Ellinor, Nyanlända barns deltagande i språkliga händelser i förskolan, Karlstad, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, 2014
- Walldén Hillström, Kristina, I samspel med surfplattor: Om barns digitala kompetenser och tillträde till digitala aktiviteter i förskolan, Uppsala, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Department of Education, 2014 (kap 1–4, 8. 44 sidor)
- Wedin, Åsa, Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011