Barns språk och interaktion i förskolan
5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE075
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Baumer, Sonja; Ferholt, Beth; Lecusay, Robert, Promoting narrative competence through adult-child joint pretense:: Lessons from the Scandinavian educational practice of playworld, Ingår i: Cognitive development., vol. 20, 2005, s. 576−590 (15 s)Obligatorisk
- Bergöö, Kerstin; Jönsson, Karin, Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk (150 2.)
- Björk-Willén,, Polly, Händelser vid datorn. Förskolebarns positioneringsarbete och datorspelets agens, Ingår i: Barn: nytt fra forskning om barn i Norge, nr. 3-4, 2011Obligatorisk
- Evaldsson, Ann-Carita, Lek, språkbruk, dispyter, skämt och hemligheter hos 7-10 åringar, Ur Nordisk forskerkonferense om lek i Tönsberg 31/5-1/6 1994. Tema: kulturelle koder hos barn og unge. Konferenserapport del 1. Tønsberg: Eik Lærerhøgskole, 1994Obligatorisk (24 s.)
- Evaldsson, Ann-Carita; Sparrman, Anna, Barns visuella kulturer + kamratkulturer=sant, Ingår i: Den väsentliga vardagen: några diskursanalytiska perspektiv på tal, text och bild, Stockholm, Carlsson, 2009, s. 93–132Obligatorisk
- Fast, Carina, Att läsa och skriva i förskolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (60 s. i urval)
- Hagtvet, Bente Eriksen, Språkstimulering.: D. 1 Tal och skrift i förskoleåldern, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2004Obligatorisk (80 s. i urval.)
- Johansson, Eva, Att utveckla strategier för att komma in i lek, Ingår i: Didaktiska studier från förskola och skola, 1. uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2008, nr. Kap 8Obligatorisk
- Klerfelt, Anna, Sagor i ny skepnad - barn berättar med dator, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002, s. 257–279Obligatorisk
- Lindroth, Jonas, Kreativitet, mediekultur och informationsteknik. En studie om barn som skapar datorspel, Ingår i: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002, s. 233–256Obligatorisk (23 s.)
- Löfdahl, Annica, Förskolebarns gemensamma lekar: mening och innehåll, Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk (153 s.)
- Mellgren, E; Gustafsson, K, Early Childhood Literacy and Children's Multimodal Expressions in Preschool, Ingår i: Educational Encounters: Nordic Studies in Early Childhood Didactics, Dordrecht, Springer Science+Business Media B.V., 2011, vol. 4, s. 173–189Obligatorisk
- Recognizing the Potential of ICT in Early Childhood Education - Analytical Survey, UNESCO, Institute for Information Technologies in Education, Moscow, 2010Obligatorisk
- Welén, Therese, Kunskap kräver lek., Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2003Obligatorisk (s. 11&
#8722;48 (37 s.)) - Williams, Pia, När barn lär av varandra: samlärande i praktiken, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2006Obligatorisk
* Obligatorisk