Bedömning, utvärdering och politisk styrning med inriktning mot ämneslärare

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE046

Kod
4PE046
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Utbildningssociologi A1N, Utbildningsvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 11 juni 2015
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning.

Behörighetskrav

45 hp godkända studier från utbildningsvetenskaplig kärna 1 och 2, inklusive Verksamhetsförlagd utbildning 1 och Verksamhetsförlagd utbildning inom ämnesstudier.

Mål

Syftet med kursen är att studenterna förvärvar kunskaper i och om bedömning, utvärdering och skolans politiska styrning, och därigenom allsidigt kan analysera och diskutera elevbedömningar och skolutvärderingar, inklusive dess konsekvenser.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • värdera och analysera hur lärare bedömer och dokumenterar elevers kunskaper
  • redogöra och jämföra olika former av bedömning, dokumentation och utvärdering, i ett svenskt och i ett internationellt perspektiv
  • redogöra för och värdera statistiska data och metoder kopplade till bedömning och utvärdering
  • tillämpa olika former av bedömning
  • analysera och värdera betydelsen av den språkliga utformningen av frågor och uppgifter i klassrummet
  • redogöra översiktligt för den politiska styrningen av den svenska skolan i ett nutida och ett historiskt perspektiv, samt analysera bedömningarnas och utvärderingarnas funktioner i den styrningen av skolan
  • analysera och reflektera över lärarens uppdrag som bedömare av elevers kunskaper och lärande i skilda åldrar och ämnen samt i utvärderingar av den egna skolverksamheten.

Innehåll

Bedömning och dokumentation av elevers kunskaper samt utvärdering av skolans arbete: praktisk tillämpning och didaktiska och etiska överväganden. Inom kursen behandlas betygssättning, provkonstruktion, muntlig och skriftlig utvecklingsdokumentation, formativ bedömning, kamratbedömning och bedömning av muntliga presentationer och prestationer.

Centrala bedömnings- och utvärderingsmodeller. Inom kursen behandlas formativ kontra summativ bedömning, relativa kontra absoluta betygssystem, utvärdering som aspekt av den politiska styrningen ( t.ex. nationella provsystem, systematiskt kvalitetsarbete och skolinspektion), bedömningssystem i andra länder, internationella kunskapsmätningar, samt kvantitativ och kvalitativ information kring skolor och skolresultat.

Den politiska styrningen av skolan, inklusive mål- och resultatstyrningens historiska framväxt och konsekvenser för skolan.

Lärarens uppdrag som bedömare och som deltagare i utvärderingar, i skärningspunkten mellan interna och externa krav och förväntningar på likvärdighet, rättvisa och kvalitet.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga uppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin