Bedömning, utvärdering och politisk styrning med inriktning mot ämneslärare
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE046
- Kod
- 4PE046
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningssociologi A1N, Utbildningsvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 11 juni 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning.
Behörighetskrav
45 hp godkända studier från utbildningsvetenskaplig kärna 1 och 2, inklusive Verksamhetsförlagd utbildning 1 och Verksamhetsförlagd utbildning inom ämnesstudier.
Mål
Syftet med kursen är att studenterna förvärvar kunskaper i och om bedömning, utvärdering och skolans politiska styrning, och därigenom allsidigt kan analysera och diskutera elevbedömningar och skolutvärderingar, inklusive dess konsekvenser.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- värdera och analysera hur lärare bedömer och dokumenterar elevers kunskaper
- redogöra och jämföra olika former av bedömning, dokumentation och utvärdering, i ett svenskt och i ett internationellt perspektiv
- redogöra för och värdera statistiska data och metoder kopplade till bedömning och utvärdering
- tillämpa olika former av bedömning
- analysera och värdera betydelsen av den språkliga utformningen av frågor och uppgifter i klassrummet
- redogöra översiktligt för den politiska styrningen av den svenska skolan i ett nutida och ett historiskt perspektiv, samt analysera bedömningarnas och utvärderingarnas funktioner i den styrningen av skolan
- analysera och reflektera över lärarens uppdrag som bedömare av elevers kunskaper och lärande i skilda åldrar och ämnen samt i utvärderingar av den egna skolverksamheten.
Innehåll
Bedömning och dokumentation av elevers kunskaper samt utvärdering av skolans arbete: praktisk tillämpning och didaktiska och etiska överväganden. Inom kursen behandlas betygssättning, provkonstruktion, muntlig och skriftlig utvecklingsdokumentation, formativ bedömning, kamratbedömning och bedömning av muntliga presentationer och prestationer.
Centrala bedömnings- och utvärderingsmodeller. Inom kursen behandlas formativ kontra summativ bedömning, relativa kontra absoluta betygssystem, utvärdering som aspekt av den politiska styrningen ( t.ex. nationella provsystem, systematiskt kvalitetsarbete och skolinspektion), bedömningssystem i andra länder, internationella kunskapsmätningar, samt kvantitativ och kvalitativ information kring skolor och skolresultat.
Den politiska styrningen av skolan, inklusive mål- och resultatstyrningens historiska framväxt och konsekvenser för skolan.
Lärarens uppdrag som bedömare och som deltagare i utvärderingar, i skärningspunkten mellan interna och externa krav och förväntningar på likvärdighet, rättvisa och kvalitet.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga uppgifter.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012