Barns språk och interaktion i förskolan
5 hp
Kursplan, Grundnivå, 4PE075
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE075
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 3 november 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Minst 105 hp godkänt från termin 1, 2, 3 och 4 (90 hp termin 1, 2 och 3 + 15 hp termin 4) i Förskollärarprogrammet.
Mål
Kursen syftar till att den studerande ska få fördjupade kunskaper om barns tal-, läs- och skrivutvecklingi förskolan med språklig variation, flerspråkighet, lek, interaktion och digitala medier som delteman.
Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:
- med hjälp av centrala begrepp och teorier om barns tal-, läs- och skrivutveckling beskriva och analysera ett varierat språkutvecklande och textinriktat arbete i förskolan
- redogöra för didaktiska perspektiv på språklig mångfald och språklig variation i förskolan
- redovisa kunskaper om dokumentation av barns tal-, läs- och skrivutveckling
- utifrån aktuell forskning redogöra för interaktionens och språkutvecklingens relation till lek och digital medier.
Innehåll
Kursen är en fortsättning på Språk i förskolan, 15 hp och behandlar:
- olika perspektiv på literacy-begreppet, särskilt kritisk literacy, i relation till yngre barns textaktiviteter,
- barns tal-, läs- och skrivutveckling utifrån centrala begrepp såsom flerspråkighet, register, varieteter och kontextoberoende språk,
- ämneskunskaper för dokumentation av barns tal-, läs- och skrivutveckling,
- lekteoretiska perspektiv utifrån forskning om lek och interaktion i förskolan och
- barns utforskande av digitala medier i relation till interaktion och språkutveckling.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt.