Barns språk och interaktion i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE075
- Kod
- 4PE075
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
60 hp inom förskollärarprogrammet inklusive Barnlitteratur och berättande och Språk och kommunikation
Mål
Kursen syftar till att den studerande ska få fördjupade kunskaper om barns tal-, läs- och skrivutveckling i förskolan med språklig variation, flerspråkighet, lek, interaktion och digitala medier som delteman.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
- med hjälp av centrala begrepp och teorier om barns tal-, läs- och skrivutveckling beskriva och analysera ett varierat språkutvecklande och textinriktat arbete i förskolan
- redogöra för didaktiska perspektiv på språklig mångfald och språklig variation i förskolan
- redovisa kunskaper om dokumentation av barns tal-, läs- och skrivutveckling
- utifrån aktuell forskning redogöra för interaktionens och språkutvecklingens relation till lek och digital medier.
Innehåll
- Olika perspektiv på literacy-begreppet, särskilt kritisk literacy, i relation till yngre barns textaktiviteter.
- Barns tal-, läs- och skrivutveckling utifrån centrala begrepp såsom flerspråkighet, register, varieteter och kontextoberoende språk.
- Ämneskunskaper för dokumentation av barns tal-, läs- och skrivutveckling.
- Lekteoretiska perspektiv utifrån forskning om lek och interaktion i förskolan.
- Barns utforskande av digitala medier i relation till interaktion och språkutveckling.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.