Axel bidrar till att utveckla framtidens solceller

Ung man i korridor ler mot kameran.

I sin roll som processtekniker jobbar Axel med att försöka framställa en så kallad CIGS-solcell. Delar av verksamheten är just nu förlagd till Ångströmlaboratoriet, så Axel tillbringar sina dagar i en välbekant miljö. Foto: Nina Lund

Axel Gudmundsson är alumn från civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik med materialvetenskap. I dag arbetar han som processtekniker på företaget First Solar, som utvecklar framtidens solceller.

Var jobbar du och vad gör du där?
Jag jobbar på företaget First Solar, ett solcellsföretag som utvecklar framtidens solceller. Min titel är processtekniker och jag jobbar specifikt med att försöka framställa en så kallad CIGS-solcell som ska vara i tandemapplikation, det vill säga två olika typer av solceller som sitter ihop. Jag jobbar med ett team som ska utveckla bottencellen.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
Den tillbringas mycket i labb, där jag jobbar praktiskt med många olika delar. I dag har jag till exempel gjort massvis med filtrerade effektivitetsmätningar.

Vid vilket program studerade du och varför valde du att söka just det?
Jag studerade civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik med materialvetenskap. Jag sökte det mestadels för att jag var intresserad av fysik, men varken teknisk fysik eller teoretisk fysik stämde riktigt in på mitt intresseområde. Teknisk fysik med materialvetenskap är en utbildning där man kan skaffa sig en väldigt bred kompetens, såväl som en smal. Utbildningen finns dessutom inte på så många ställen i Sverige, så man blir lite ensam om sin kompetens.

Vad har du tagit med dig från din utbildning?
Huvudsakligen det logiska tänkandet. Att förstå när något är ”good enough” och när det inte är det. Jag har också tagit med mig förmåga till tidsoptimering – att veta hur mycket tid saker och ting tar. Genom utbildning övade jag dessutom upp min förmåga att vara konkret och tydlig. Det ska handla mer om kvalitet än kvantitet när man uttrycker sig.

Hur ser dina framtidsplaner ut?
Svår fråga! Jag har mitt första jobb och vill inte tänka alltför för långt. Jag vill gärna vara kvar på min nuvarande arbetsplats och hoppas att jag kommer att få möjlighet att utveckla mig här. Framöver vill jag gärna jobba mer med analys. Viktigast är att jag får jobba med energi och hållbarhet – gärna tillsammans!

Har du något råd till en nybliven alumn eller student som närmar sig examen?
Ett tips som jag själv skulle velat ha i slutet av mina studier är att börja söka jobb tidigt under exjobbet, även om det är en stressig tid. Jag började lite för sent och framåt sommaren finns inte så många tjänster att söka. Ett annat tips kopplat till exjobbet är att skriva på exjobbsrapporten kontinuerligt. Ett annat tips jag har är att inte vara rädd för att söka kurser utanför studieplanen. Kanske till och med testa att plugga utökat någon termin. Då får du både inspiration och specialkompetens. Jag läste bland annat en kurs i optik, eftersom jag är intresserad av det. Den var lite mer praktisk och var bra att ha i bagaget när jag började söka jobb sedan.

Berätta om ett favoritminne från din studietid i Uppsala!
Oj, det finns många! Ett av de absolut största minnena är min tid som propplärare, vilket innebär att man är lärare för de nya studenterna. Jag gav en repetitionskurs av matematiken från gymnasiet. Det var väldigt givande att undervisa, men det som framför allt gör att det är ett viktigt minne är att det var precis efter covid, just när man äntligen fick träffa människor igen. Flera av de personer jag träffade där är mina vänner i dag. Annars är Forsfestivalen fortfarande ett favoritevenemang!

Fakta om Axel Gudmundsson

Tog examen: 2023

Karriär i korthet: Jag har mitt första jobb efter examen och är processtekniker på First Solar.

Intressen: Massvis! Campa med min husbil, dyka, vandra, åka snowboard, hänga med vänner och spela brädspel.

Inspireras av: Jag inspireras av människor som brinner för saker. Att märka att en människa verkligen brinner för någonting gör att jag gärna vill lyssna och lära mig av den personen. Ambition, passion och karisma tycker jag också är inspirerande. Och utmaningar överlag!