Sofia hjälper organisationer att bli mer hållbara

Ung kvinna framför vattendrag med vinkraftverkspark.

Som managementkonsult hjälper Sofia Wiklund organisationer med strategiska hållbarhetsfrågor. Foto: Sofia Wiklund

Sofia Wiklund är alumn från civilingenjörsprogrammet i miljö- och vattenteknik. Idag arbetar hon på Boston Consulting Group som managementkonsult, ett yrke hon knappt visste fanns under studierna men som har visat sig passa Sofias strategiska sinne och intresse för hållbarhet alldeles perfekt.

Var jobbar du och vad gör du där?
Jag jobbar på Boston Consulting Group som managementkonsult inom hållbarhet. Det betyder att jag hjälper organisationer – mestadels företag – med strategiska hållbarhetsfrågor. Det kan vara alltifrån hur klimatdata bättre ska kunna användas i beslutsfattande eller koordinering mellan ett centralt klimatmål och åtgärder på enhetsnivå, till logistik för företag med cirkulära modeller och definition av prioriteringar inom biodiversitet.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
Som konsult finns ingen vanlig dag! Mina projekt är oftast ganska korta, 8–12 veckor, vilket gör att det blir stor variation. I vissa projekt arbetar jag från vårt kontor, medan jag i andra projekt reser till kund – ibland även utanför Sverige. Oavsett projekt arbetar jag dock alltid i ett team med mina kollegor och det är en blanding mellan analys, gemensam brainstorming och externa möten. Jag lägger mer och mer av min tid på att coacha mer juniora kollegor.

Vid vilket program studerade du och varför valde du att söka just det?
Jag läste W, civilingenjörsprogrammet i miljö- och vattenteknik. Jag hade länge vetat att jag ville arbeta inom hållbarhet och landade tillslut i att civilingenjör skulle ge mig en viktig grundförståelse för miljö och klimat. Dessutom tycker jag mycket om matte!

Vad har du tagit med dig från din utbildning?
Framför allt lärde jag mig problemlösning och att ta till mig mycket ny information snabbt. Det är viktigt som konsult eftersom man byter projekt och sammanhang så ofta.

Hur ser dina framtidsplaner ut?
Jag vill fortsätta arbeta inom hållbarhet och ställa om företag. Det har varit fascinerande att se hur mycket hållbarhetsområdet har utvecklats bara sedan jag tog examen och jag vill fortsätta vara med på den roliga och viktiga utvecklingen.

Har du något råd till en nybliven alumn eller student som närmar sig examen?
Prata med personer som jobbar med spännande saker och våga tänka brett. Jag hade aldrig trott att jag skulle bli managementkonsult och hade nog knappt hört talas om yrket när jag pluggade, men jag lärde mig att det var en väldigt bra plats att vara på om man vill arbeta strategiskt med hållbarhet. Jag vill gärna inspirera fler att göra samma resa. Jag vill också tipsa om praktiker, sommarjobb och volontäruppdrag såsom Sustainergies – utan det hade jag aldrig hittat dit jag är idag.

Berätta om ett favoritminne från din studietid i Uppsala!
Det finns så många! Ett dansgolv på Värmlands nation på Skvalborg, med domkyrkan som skymtar utanför fönstret är ett sådant lyckomoment som jag tar med mig. Vi hade också så roligt i skolan, när vi jämförde hur snöiga vi blivit när vi cyklat till SLU (där många av mark- och biologikurserna går) eller värmde matlådor på mysiga Geocentrum (där många av miljö- och vattenkurserna går).

Fakta om Sofia Wiklund

Tog examen: 2020

Karriär i korthet: Boston consulting Group (BCG), 3 år i Sverige och 1 år i Boston

Intressen: Vandra, vara i skärgården, sy och konståkning