Engagemang under studietiden blev viktiga erfarenheter i yrkeslivet

Ung man i kavaj och skjorta

Martin Gustavsson var under studietiden engagerad i kåren UTN. Erfarenheterna därifrån har han stor nytta av i sitt arbete som konsult, just nu med uppdrag som projektingenjör på Svenska kraftnät. Foto: Maja Markiewicz/Alicia Bizet.

Martin Gustavsson är alumn från högskoleingenjörsprogrammet i elektroteknik. Han arbetar idag som konsult på Aneheim Consulting, där han just nu har uppdrag på Svenska kraftnät.

Var jobbar du och vad gör du där?
Jag jobbar som konsult på Aneheim Consulting och just nu har jag uppdrag på Svenska kraftnät där jag har rollen som projektingenjör i tre olika ledningsprojekt.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
En vanlig dag på jobbet innehåller oftast några möten, ta anteckningar och dokumentera dessa. Jag hjälper mina projektledare att driva projektet framåt genom att dela upp en del av arbetet som normalt sett faller på projektledaren.

Sammanfattat kan man säga att jag jobbar med budget, dokumenthantering, tidsplanering, riskanalys, samordning och koordination såväl internt som externt.

Vid vilket program studerade du och varför valde du att söka just det?
Jag gick högskoleingenjörsprogrammet i elektroteknik. Det finns två anledningar att jag sökte det programmet: jag visste att jag ville studera i Uppsala och jag hade ett intresse för elektronik och framförallt förnybar energi. Utbildningen gav en bred kunskap inom allt som har med elektroteknik att göra, vilket inkluderar förnybar elgenerering, kraftelektronik och elöverföring.

Vad har du tagit med dig från din utbildning?
Jag har fått med mig generell kunskap inom elektroteknik; allt från lågspänning i styrsystem och mindre elektronik till högspänning och hur transmissionsnätet fungerar. Det sistnämnda har jag också haft användning av i mitt uppdrag som projektingenjör på Svenska kraftnät.

Det jag framförallt har haft nytta av från mina år som student är de engagemang jag gjort på studentkåren (UTN såklart). Där ges man tillfälle att axla ansvar likt de man får i arbetslivet. Dessutom finns det mycket inom kåren som är uppbyggt i projektstruktur, något som jag inte riktigt kunde koppla till något verkligt när jag var engagerad men som jag har haft enorm nytta av nu! Och inte bara det, man träffar andra personer som studerar på andra program, vilket ger nya perspektiv och insikter som är väldigt nyttigt.

Hur ser dina framtidsplaner ut?
Karriärmässigt vill jag gärna ta steget till att bli projektledare! Annars vet jag faktiskt inte, just nu håller jag mig väldigt öppen till vad framtiden har att erbjuda.

Har du några råd till en nybliven alumn eller student som närmar sig examen?
Hör av dig till folk du känner, vänner som tagit examen som redan jobbat ett år eller två. Enligt min erfarenhet får man sällan jobb när man söker en tjänst, utan vägen in på arbetsmarknaden har för mig varit via de personer jag lärt känna under studietiden.

Som nybliven alumn och ny på jobbet ska man inte vara rädd för att ställa frågor, även om man tycker frågorna kan framstå som dumma. Jag tycker själv det är jobbigt att ställa frågor, men gör det ändå för att det hjälper i längden. Man blir bättre på sitt jobb genom att ställa frågor!

Berätta om ett favoritminne från din studietid i Uppsala!
Jag kommer ihåg en vinter när vi satt på föreläsning och den första snön började falla utanför. Jag och ett par vänner tog tillfället i akt och sprang ut och gjorde snöänglar precis utanför fönstret där vi hade föreläsningen.

Annars är det väldigt svårt att välja ett minne när det finns så otroligt många att välja mellan! Utan att gå in på för mycket detaljer finns det också några riktiga höjdpunkter när jag var med och arrangerade TD-mottagningen 2019.

Sista april i Uppsala är inte helt fel, även om de minnena är lite suddigare …

Fakta om Martin Gustavsson

Tog examen: 2021

Karriär i korthet: Började jobba som testingenjör på Scandinova Systems direkt efter examen. Det var där jag gjorde mitt examensarbete som jag lyckats få via en klasskamrat som jobbade där. Efter ungefär ett och ett halvt år på Scandinova ville jag prova vingarna med nya utmaningar. Lite av en slump träffade jag då en vän som jobbade på Aneheim Consulting och hon tyckte att jag skulle passa in bra hos dem. Där har jag jobbat i ett och ett halvt år och sedan augusti förra året har jag haft uppdrag på Svenska kraftnät.

Intressen: Mina intressen är körsång och träning. Jag sjunger sedan flera år tillbaka med Snerikekören och spelar fotboll med ett lag här i Uppsala. Jag gillar även att vara ute och springa.

Inspireras av: Mycket inspirerar mig, för tillfället är det SpaceX och deras testflygningar av Starship. Men också alla AI-verktyg och vad man kan göra med dem är väldigt intressant!