Riktlinjer för att arbeta med oss

Forskarinstruktioner för att arbeta med CDHU

1. Kontakta oss:

• Vi rekommenderar att du kontaktar oss först, så att vi kan få grepp om dina behov.

2. Konsultationer:

• Du kan också ta kontakt med oss genom att boka ett inledande konsultationsmöte. Fyll ut kontaktformuläret och skriv "konsultation" under "övrigt", följt av detaljerna kring ditt ärende. Möten är tillgängliga: Tisdagar 10-12.00 (Plats: Engelska Parken Rum 4-0027).

Om du inte har extern finansiering men vill ha forskningsstöd: Ansök om pilotprojektstöd. Läs mer här.

Planering och budgetering vid externt finansierade projekt

I de flesta fall behöver externt finansierade projekt inom digital humaniora och samhällsvetenskap redogöra för både:

(1) tekniskt stöd i termer av mänskliga resurser (tid för forskningsingenjör) som kan ge stöd med metoder, verktyg, databehandling och implementering; och

(2) beräknings- och lagringsresurser i den digitala forskningsinfrastrukturen för lagring och bearbetning av data.

CDHU-personal stöttar och främjar även prototypdesignen av projekt. För att få CDHU-stöd och en överblick av kostnader för resurser såsom beräknings- och lagringsutrymme och forskningsingenjörsstöd inför din ansökan behöver du först se till att kontakta i god tid.

Bedömning av kostnader för tekniskt stöd:

Den vanliga proceduren är att CDHUs forskningsingenjörers tid lånas ut från CDHU/ABM. Med andra ord, projektet behöver ta hänsyn till detta finansiellt vid budgettering samt ansökningar för extern finansiering. Kontakta CDHU först i god tid när du planerar budget och bedömer kostnaderna.

Några viktiga aspekter vid planering kring tid och arbete med våra forskningsingenjörer:

• Diskutera med din föredragna forskningsingenjör. Du kan ta kontakt med relevant ingenjör genom vårt kontaktformulär, samt genom konsultation med relevant personal. CDHUs forskningskoordinator och biträdande föreståndare kommer tilldela ditt projekt rätt forskningsingenjör.
  • Låt CDHU guida dig med hänsyn till procent baserat på arbetsbörda. Du kan hyra en forskningsingenjör för så länge som det behövs, såtillsvida det inte överstiger deras nuvarande CDHU anställning och är genomförbart inom deras övriga arbetsuppgifter (till exempel, om de är anställda för max 50% vid CDHU kan de inte hyras för mer tid än det).
  • En forskningsingenjör hyrs i precis den rollen av forskningsingenjör, och inte i någon annan roll, till exempel som föreläsare eller forskare.
  • Avtal och formulär för inter-institutionellt samarbete görs formellt med CDHUs föreståndare, Anna Foka, med stöd av ABM efter det att projektet har beviljats finansiering.

Det finns flera sätt att låna och finansiera CDHU forskningsingenjörer, beroende på tiden forskningsingenjören ska engageras i projektet, samt andra faktorer:

• Om en forskningsingenjörs deltagande i ett specifikt projekt är mindre än två månader, bör de omkostnader som redovisas vara till avdelningen för ALM (för närvarande 25%). Kostnaderna faktureras av ALM (alternativ 1).
  • Om en forskningsingenjörs deltagande i ett specifikt projekt är mer än två månader, bör omkostnaderna tillhöra projektets heminstitution. Kostnaderna för forskningsingenjörer täcks/hanteras därmed av värdinstitutionen (alternativ 2).
  • Som ett alternativ till alternativ 2: Projektet överför medel till ABM (alternativ 3) för lönekostnader inklusive OH (för nuvarande 25% vid ABM). ABM etablerar ett projekt kopplat till huvudprojektet vid värdinstitutionen.