Patienter som utsatts för hedersrelaterat våld och förtryck

Hedersrelaterat våld och förtryck kan se ut på många olika sätt. Det kan vara hot, misshandel, kränkningar, stark isolering och kontroll. Typiskt för hedersrelaterat våld är dess kollektiva uttryck och att både män och kvinnor kan vara utsatta.

Att möta kvinnor och flickor som könsstympats

I mötet med kvinnor med bakgrund i länder där könsstympning/kvinnlig omskärelse praktiseras kan det vara viktigt att som yrkesverksam påminna sig om att först och främst lyssna på varför patienten söker vård.

Att möta kvinnor och flickor som könsstympats

"Vårdpersonal kan ge hopp"

PRAKTISKT STÖD Origo är ett länsövergripande resurscentrum mot hedersrelaterat förtryck och våld i Stockholm. Enligt Anna-Lena Näsström som är barnmorska på centrumet är det viktigt att anställda visar på att det finns hjälp för den som är utsatt.

Intervjun med Anna-Lena Näsström om att möta patienter som är utsatta för hedersrelaterat våld

Anna-Lena Näsström

Kontakta för råd

Nationella stödtelefonen 010-233 75 60 drivs av Nationellt centrum för hedersförtryck och ger yrkesverksamma råd.

Nationella stödtelefonen (hedersfortryck.se)

Ha koll på lagen

Den 1 juli 2020 ändrades flera lagar för att öka skyddet mot hedersrelaterade brott.

Ökat skydd mot hedersrelaterad brottslighet (regeringen.se)