Att möta patienter som utsatts för våld

All personal inom hälso- och sjukvården och tandvården som möter våldsutsatta behöver ha kunskap om våld och om omhändertagandet av patienter som utsatts för våld i nära relationer.

Paramedicin lärande exempel Hanna

Dokumentera skador

Det är viktigt att patientens skador dokumenteras. Dokumentationen kan komma att bli stödbevisning i en framtida rättsprocess.

Dokumentera skadorna

Dokumentera säkert med skyddat sökord

De flesta regioner använder sig av e-journaler och dokumenterar under ett skyddat sökord för våldsutsatthet i nära relationer.

Dokumentera säkert med skyddat sökord

Hot- och riskbedömning

Det kan vara bra att känna till de instrument för hot- och riskbedömning som polisen och socialtjänsten använder.

Bedömning av hot och risk

Barn som upplevt våld

All personal inom hälso- och sjukvården och tandvården är enligt lag skyldiga att anmäla till socialnämnden om man får kännedom om eller misstänker att ett barn under 18 år far illa.

Att anmäla oro för barn som far illa

Personal inom hälso- och sjukvården och tandvården ska enligt lagen särskilt beakta ett barns behov av information, råd och stöd. Det gäller om barnets förälder eller någon annan vuxen som barnet bor tillsammans med utsätter eller har utsatt barnet eller någon närstående till barnet för våld eller andra övergrepp.

Hälso- och sjukvårdens ansvar för våldsutsatta patienter

Hjälp med översättning

Personer som utsatts för våld behöver få veta vilken hjälp de har rätt till, även på andra språk än svenska.

Infogeneratorn är ett webbaserat verktyg som hjälper dig som arbetar i kommun, region och idéburen sektor med översatt information till våldsutsatta på 24 olika språk.

Infogeneratorn.se

Bild från Infogeneratorns webbplats

Få rådgivning hos de nationella stödlinjerna

Du som möter våldsutsatta i ditt arbete kan ringa till de nationella stödlinjerna för att få stöd och rådgivning. Du kan även hänvisa våldsutsatta patienter att ta kontakt med oss eller ringa linjen tillsammans med patienten. Samtalen kan tolkas med hjälp av tolkservice.

Stödtelefonernas personal har tillgång till kontaktuppgifter för att hänvisa patienten vidare till ytterligare stöd på hemorten.