Om konferensen

Konferensen "Arbetet mot våld – kunskap, erfarenheter och metoder" hålls 29–30 augusti 2023 på Clarion Hotel Sign i Stockholm. Den arrangeras av nätverket Nationell myndighetssamverkan för kvinnofrid, där NCK är sammankallande.

Syftet med konferensen är att lyfta myndigheternas arbete mot mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Under konferensen, som arrangeras för fjärde gången, presenteras konkreta metoder och arbetssätt, men också ny forskning inom området. De två dagarna kommer att bjuda på seminarier inom en rad olika ämnen.

Målgrupp för konferensen

Konferensen riktar sig till yrkesverksamma som arbetar med området våldsutsatta vuxna, unga och barn samt våldsutövare.

Konferensens innehåll

Programmets innehåll har tagits fram genom att medverkande myndigheter har fått skicka in seminarieförslag. Dessa förslag har gåtts igenom och diskuterats i samverkansgruppen samt i den arbetsgrupp som arbetar med konferensen. Arbetsgruppen består av representanter från NCK, Jämställdhetsmyndigheten, Barnafrid, SKR (en kommun och en region), Migrationsverket, Kronofogden, Polisen och Länsstyrelserna.

Se hela programmet som pdf Pdf, 491 kB.(Uppdaterat 2023-08-28)

Filmning och streaming

De plenumföreläsningar som hålls i bankettsalen kommer att filmas och sändas i realtid på nck.uu.se/konferens2023. De föreläsningarna kommer även att textas och läggas upp i efterhand på konferenswebben. Inledningen och plenumföreläsning 1 & 2 sänds i SVT Forum i efterhand.

En fotograf kommer att dokumentera delar av konferensen.

Datum och tider

Den nationella myndighetskonferensen för kvinnofrid genomförs 29–30 augusti 2023. Registreringen öppnar kl. 08.30 den 29 augusti. Invigning av konferensen sker kl. 10 i Bankettsal B123. Konferensen avslutas kl. 15 den 30 augusti.

Om konferensanläggningen

Clarion Hotel Sign ligger i centrala Stockholm. Du når hotellet på några få minuter från Stockholms centralstation. Adress: Östra Järnvägsgatan 35, Stockholm.

Med bil/taxi kommer du till hotellets och konferensanläggningens entré. Konferensen äger rum på bottenplan och en våning upp. Hiss finns till konferensanläggningens andra plan. Kontakta receptionen för Clarion Hotel Sign för detaljerad information om tillgänglighet. Tel: 08-676 98 00.

Clarion Hotel Sign har inga egna parkeringsplatser utan hänvisar till Stockholms stads garage precis under hotellet. Där kostar parkeringen ca 425 kr per dygn.

Kostnad

Deltagaravgift är 3 100 kr exkl. moms per deltagare. Fika och lunch ingår båda dagarna. Vid avbokning tas en avbokningsavgift på 750 kr ut. Om avbokning sker efter 1 augusti sker ingen återbetalning av deltagaravgiften.

Föreläsare och moderatorer anmäler sig till konferensen via ett separat formulär och kan delta i konferensen till ett reducerat pris (500 kr för en dag och 1000 kr för två dagar) om man önskar vara med på mer än bara sin programpunkt.

Logi och resor

Deltagare och medverkande ansvarar själva för bokning och betalning av logi och resor i samband med konferensen.

Det finns möjlighet för konferensens deltagare att boka hotellrum på Clarion Hotel Sign till ett rabatterat pris. Använd koden meet12 när du bokar ditt rum. Du får då 12 % rabatt.

Utställare

Utställarsalen kommer att vara öppen konferensens första dag, 29 augusti. Utställarplats ingår för de myndigheter som är medarrangörer och som köpt utställarpaket. I priset ingår möjlighet att anmäla en person för att bemanna utställningen. Lunch och fika den 29 augusti ingår för den personen, men inte tillgång till seminarierna.

Vid frågor om utställningen, mejla isabelle.berglund@nck.uu.se. Läs mer på sidan om utställningen.

Valbara seminarier

Under båda dagarna finns särskilda block då seminariespår äger rum parallellt. Ingen föranmälan sker till seminarierna. Se till att vara i god tid till de seminarier där du vill delta för att vara säker på att få en plats.

Mingel

Den 29 augusti från kl. 16.30 blir det öppet mingel. Två barer öppnar i anslutning till konferenssalarna på plan 2 där den som önskar kan köpa dryck och snacks.

Personuppgiftshantering

I och med att du anmäler dig till konferensen, kommer dina personuppgifter att förvaras i en databas i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

Kontakt

Vid frågor som gäller anmälan, kontakta Akademikonferens via kvinnofrid2023@akademikonferens.se.

Vid frågor som gäller program, föreläsare eller utställare, kontakta NCK via
info@nck.uu.se.

Tillbaka till konferenswebbens startsida