Kombinerad datamodellering på olika skalor för ökad kunskap om samspelet mellan peptidläkemedel och formulering

Benyamin Naranjani

Att öka vår kunskap om mekanismer bakom effektiv formulering och administrering av permeabilitetsförbättrare och peptidläkemedel

• Finansiär: Vinnova

Forskare: Benyamin Naranjani, doktorand
Ansvarig forskare: Bitr. universitetslektor Per Larsson, institutionen för farmaci, Uppsala universitet

Vetenskapligt och industriellt sammanhang: Användning av permeabilitetsförbättrare för ökad tillförsel av biologiska läkemedel i tarmen väcker åter vetenskapligt intresse. För närvarande studeras flera fettsyrabaserade hjälpämnen vars effekt på biotillgänglighet dock förblir låg och varierande.

Syfte: Projektet syftar till att skapa en fysikaliskt baserad simuleringskod, med flera samtidiga detaljnivåer, för simulering av interaktioner i tarmvätska mellan, permeationsförbättrare och peptidläkemedel i kombination med peristaltik, vilket kommer att ge upphov till olika transport- och diffusionsmönster för olika molekyler.

Resultat: Med ökad kunskap om mekanismer bakom effektiv formulering och administrering av permeabilitetsförbättrare och peptidläkemedel, kan läkemedelssystem för tillförsel utformas med hög specificitet. På sikt kommer detta att minska variationen och öka biotillgängligheten för oralt administrerade peptidläkemedel.

Projektledare: Benyamin Naranjani, Per Larsson