Mekanistisk modellering av permeabilitet av peptidläkemedel

Rosita Carolina Kneiszl

Att utveckla ett in silico-protokoll för beräkning av permeabilitet för peptidläkemedel över tarmmembran

• Finansiär: Vinnova

Forskare: Rosita Kneiszl, doktorand
Ansvarig forskare​: Bitr. universitetslektor Per Larsson, institutionen för farmaci, Uppsala universitet

Vetenskapligt och industriellt sammanhang: Parenteral injektion är den vanligaste administreringsvägen för godkända peptidläkemedel. Dessvärre är detta ofta både kostsamt och smärtsamt för patienterna. Oral administrering av dessa läkemedel vore därför fördelaktigt, men är förenat med ett antal utmaningar relaterade till låg permeabilitet och biotillgänglighet.

Syfte: Projektet syftar till att använda beräkningsmodellering och simuleringar för studier av hur olika formuleringskomponenter (som medellånga fettsyror) samverkar med peptidläkemedelsmolekyler och hur detta även påverkar tarmmembranet, samt att kunna kvantifiera och karakterisera bindning och transport av peptidläkemedel över tarmmembran.

Resultat: Ett in silico-protokoll för beräkning av permeabilitet för peptidläkemedel över tarmmembran. Detta kommer att ge stöd i utveckling och utformning av ändamålsenliga formuleringar för peptidläkemedel.

Projektledare: Rosita Carolina Kneiszl, Per Larsson