Forskningspraktiker och vetenskaplig kommunikation

Forskning kring informationsstrukturer, forskningspraktiker och vetenskaplig kommunikation, med fokus på hur nya former för lagring av data påverkar produktionen av kunskap, forskningssamarbeten och hantering av dokument.

Beskrivning

Forskningspraktiker och kommunikationsmönster påverkas då en allt större del av världens information förmedlas digitalt. Det innebär att möjligheterna till samarbete underlättas, och att avstånden minskar, men också att forskarnas arbete förändras i mötet med ny teknik. I dagsläget samlas primärmaterial och forskningsdata över hela världen i stora databaser. Dessa samlingar gör det möjligt att ställa, samarbeta kring, och besvara forskningsfrågor som inte ryms i små och tidsbegränsade projekt. Ett centralt forskningsområde vid institutionen för ABM är därför studiet av hur dessa nya möjligheter för forskning, samarbete och kommunikation utnyttjas inom olika discipliner och domäner.

Forskningsfält är organiserade på olika sätt gällande användandet och delandet av data och forskningsresultat. Framgångsrika forskningsmetoder och praktiker behöver utvecklas med hjälp av både empiriska och teoretiska studier av specifika kunskapsdomäner. Ett relaterat forskningsområde rör dokumentering, kunskapsorganisation, delning av data samt samarbetsmöjligheter i en digital miljö. Tekniker, ofta samlade under begreppet webb 2.0, möjligör inte bara ökat samarbete mellan forskare utan erbjuder också till att involvera medborgarna i skapandet av kunskap.

Forskning vid Institutionen för ABM som rör dessa ämnen inbegriper:

  • Forskning om informationsteorier, kunskaps- och informationsteknologi, akademiska kulturer och kunskapsproduktion i specifika domäner.
  • Förändringar i hur vetenskapen styrs samt förändrade publikationsmönster inom olika vetenskaper.
  • Vetenskapliga praktiker och citeringsmönster inom olika forskningsdomäner. Hur bibliometriska metoder kan användas för att dra slutsatser kring vetenskapernas social och intellektuella organisation. Publikationspraktiker och frågor kring utvärdering av forskning och vetenskapens styrning.
  • Akademiska kulturer, undervisning och handledning inom högre utbildning med ett speciellt fokus på dokument, dokumentation och publikationskulturer.
  • "Visuell kunskap" samt organisatoriska, sociala och epistemologiska aspekter som påverkat hur vi tolkar det visuella. Det visuella är centralt för vår förståelse av kunskap och det spelar en viktig roll för att förmedla budskap i vår kultur. Inom vetenskapen har centrala kategoriseringar som kultur/natur omförhandlats i relation till allt mer övertygande och ‘exakta’ visualiseringar av fenomen och skeenden.
  • Den vetenskapliga dataproduktionens intellektuella processer och hur proveniensinformation från dessa ('paradata') kan användas för att understödja återbruk av forskningsdata.

Medlemmar: Ulrika Kjellman, Isto Huvila, Anna Foka, Zanna Friberg, Olle Sköld

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin