Kost och kardiometabola sjukdomar

Ett av våra mer centrala forskningsområden handlar om att undersöka kostens betydelse för att motverka kardiometabola sjukdomar, som typ-2 diabetes och hjärt-kärlsjukdom. I synnerhet har vi sedan länge undersökt olika typer av fettsyrors roll för utveckling och behandling av metabola rubbningar, både genom att utvärdera kardiometabola effekter, men också genom att identifiera potentiella molekylära mekanismer. Forskningen involverar både kostinterventioner och storskaliga epidemiologiska studier med typ-2 diabetes, hjärt-kärlsjukdom samt mortalitet som utfall. Huvudexponeringen är fettsyrasammansättning i kosten, i blodet och i vävnader. Bedömningen av fettsyrasammansättning i blod och vävnader är ett viktigt verktyg för att tillhandahålla objektiva biomarkörer av fettkvaliteten i kosten och för att övervaka följsamheten i kostinterventionsstudier, samt att studera fettsyrametabolismen i sig.

Vi är en aktiv forskargrupp i ”The Fatty Acid and Outcomes Research Consortium (FORCE), ett globalt vetenskapligt konsortium som inriktar sig på att studera fettsyror som dietära biomarkörer (i blod och vävnader) i stora poolade prospektiva kohortstudier, främst med hjärt-kärlsjukdomar och diabetes som utfall.

Förutom vår forskning om olika fetter, har vi även genomfört pionjärstudier och gjort banbrytande forskning kring hälsoeffekter av en s.k. "Hälsosam Nordisk kost", en hållbar hel kost med lokalt producerade livsmedel. Vi har genomfört en rad randomiserade studier som indikerat gynnsamma kardiometabola effekter efter behandling med Hälsosam Nordisk kost. Vi genomför både interventionsstudier och epidemiologiska studier som undersöker hälsoeffekter av en "Nordisk kost" och dess kostkomponenter. För att läsa mer om två pågående projekt inom ramen för den Nordiska kosten, se våra senaste och pågående studier på detta område; ”NAFLDiet-studien” och ”NORDHEART-studien”.

Huvudpublikationer

Evidence-based European recommendations for the dietary management of diabetes.

Diabetes and Nutrition Study Group (DNSG) of the European Association for the Study of Diabetes (EASD). Diabetologia. 2023 Jun;66(6):965-985.

Global Cardiovascular Risk Consortium; Magnussen C et al. Global Effect of Modifiable Risk Factors on Cardiovascular Disease and Mortality. N Engl J Med. 2023 Oct 5;389(14):1273-1285.

Risérus U. Diet quality and mortality: Epidemiological lessons for prevention. J Intern Med 2023;294(2):161-163.

Iggman D, Rosqvist F, Larsson A, Ärnlöv J, Beckman L, Rudling M, Risérus U. Role of dietary fats in modulating cardiometabolic risk during moderate weight gain: a randomized double-blind overfeeding trial (LIPOGAIN study). J Am Heart Assoc 2014;3(5). pii: e001095. doi: 10.1161.

Adamsson V, Reumark A, Fredriksson I-B, Hammarstrom E, Vessby B, Johansson G, Riserus U. Effects of a healthy Nordic diet on cardiovascular risk factors in hypercholesterolemic subjects: a randomised controlled trial (NORDIET). J Intern Med 2011;269:150-9

Iggman D, Gustafsson I-B, Berglund L, Vessby B, Marckmann P, Riserus U. Replacing dairy fat with rapeseed oil causes rapid improvement of hyperlipidaemia: a randomised controlled study. J Intern Med 2011;270(4):356-64.