Biologiskt aktiva naturprodukter i läkemedelsutveckling (7,5 hp)

I flera tusen år har mänskligheten utforskat vår planet för att hitta nya verktyg till läkekonsten. Vid den här kursen får du grundläggande kunskap i hur vi fortsätter att tillvarata naturens resurser och översätta dem i farmaceutiska landvinningar och nya behandlingar.

Biologiskt aktiva produkter

Trots vetenskapens många teknologiska framsteg förblir naturen vår främsta källa till nya mediciner. En majoritet av alla läkemedel har sitt ursprung i substanser hämtade från växt- och djurriket. Men med pågående klimatförändringarna tickar klockan allt snabbare: Oräkneliga arter hotas av utplåning både i hav och på land. Med dem riskerar mängder av potentiella behandlingar att gå förlorade. Nu är behovet av ny kompetens inom fältet akut.

Vid kursen Biologiskt aktiva naturprodukter i läkemedelsutveckling belyser vi läkekonstens kanske allra äldsta gren ur ett modernt perspektiv. Med avstamp i ekologi och etnofarmakologi tar du dig an de bioaktiva molekylerna. Längs vägen sätter du dig också in i betydelsen av biologisk testning och high throughput screening för upptäckt av nya läkemedelsmolekyler. Som del i kursen skriver du ett vetenskapligt arbete på engelska – ett moment som erbjuder många studenter uppskattad träning inför framtida fördjupningsprojekt.

Välkommen till en kurs som deltagarna våren 2023 lovordade med beröm som ”mycket intressant” och ”väldigt lärorik” med ”perfekt interaktion mellan lärare och studenter”. Vi hoppas att du ska instämma.

PRAKTISK INFORMATION

• Kursen genomförs Höst och Vårtermin
  • Undervisning sker på heltid, distans och ges på engelska

Christina Wedén, kursansvarig