Missbruk och beroende (7,5 hp)

Arbetet med att förebygga och bryta missbruk pågår alltid. I Uppsala samverkar ledande forskning, prevention och vård för att skapa och implementera ny kunskap i kampen mot beroendets utmaningar. I den här kursen överblickar du hela vägen från skyddande faktorer och hur en drog först påverkar oss till aktuella behandlingsmetoder.

Missbruk och beroende (7,5 hp)

Aktuell forskning bekräftar att vägarna till ett beroende är både långa och komplexa. Idag vet vi att många av våra förutsättningar i livet formas redan i fosterstadiet. Likaså att barn som utsätts för allvarliga missförhållanden löper tre gånger högre risk att utveckla beroenden. Tidskriften Lancet fastslår att regelbundet bruk av högpotent cannabis medför en femdubblad fara att utveckla psykisk sjukdom. Samtidigt pekar vårdstudier på att nästan var tredje person som behandlas för psykisk ohälsa också har ett missbruk. För att inte nämna våra nya digitala vanor som ofta styr våra liv i tvivelaktig riktning.

Vid kursen Missbruk och beroende närmar vi oss problematiken från grunden. Med avstamp i hjärnans belöningsnätverk lär du dig om hur olika droger påverkar oss från första intag. Vi analyserar vilka faktorer som ger skydd och vilka som riskerar att driva oss in i ett fullt utvecklat beroende. Vid kursens slut har du dessutom kunskap om vilka skador ett missbruk kan orsaka på både kort och lång sikt, men också de farmakologiska och psykosociala behandlingsmetoder som kan bryta ett beroende.

Välkommen till en kurs där du som studerar, yrkesarbetar eller helt enkelt vill lära dig mer om en utmaning som angår oss alla får med dig kunskaper av stort värde både för de beroende, deras anhöriga och hela vårt samhälle.

Erik Nylander, kursansvarig
Inst. för farmaceutisk biovetenskap