Aktuellt vid Analytisk farmaceutisk kemi

Här hittar du nyheter och aktualiteter om vår verksamhet i forskargruppen för Analytisk farmaceutisk Kemi. Kontakta oss gärna för mer information.

Stipendier för utbildning och forskning

Forskargruppen erhåller nya stipendier om drygt 250 000 SEK för utveckling av forskning och utbildning.

Vi gratulerar Jakob Haglöf som får drygt 130 000 SEK från Ahlqvists fond för undervisning; Sofia Nilsson som får drygt 60 000 SEK från Schimmelpfennings fond; och Jenny Nilsson som får drygt 60 000 SEK från Olga Jönssons fond.

Illustration, stipendier

Dalia Abdelrahim Awadella vinner Medicinalrådet Per Manells pris

Vi gratulerar Dalia Abdelrahim Awadella, studerande vid Apotekarprogrammet, till Medicinalrådet Per Manells pris för Bästa presentation av fördjupningsprojekt 2024.

Vid Farmaceutiska fakultetens traditionsenliga Projektsymposium redovisar studenter vid Uppsala universitets Apotekarprogram sina vetenskapliga fördjupningsprojekt. I samband med symposiet delar Alumnföreningen Farmis ut Medicinalrådet Per Manells pris till bästa examensarbete, en utmärkelse som i år tilldelas Dalia Abdelrahim Awadella för sitt projektet utfört vid Institutionen för läkemedelskemis forskningsmiljö i Analytisk farmaceutisk kemi.

Ny avhandling introducerar högteknologiska verktyg att avslöja dopning

I en aktuell avhandling presenterar Malin Nilsson Broberg nya metoder att spåra otillåtna dopingpreparat. ”Vår grupp har redan hjälpt till att avslöja två fuskande olympiska medaljörer, så det här är utan tvekan verktyg som kan bidra till renare idrott”, konstaterar Malin på plats i Uppsala universitets laboratorium för Analytisk farmaceutisk kemi.

Malin disputerade sin avhandling fredagen den 22 mars. Grattis till ett enastående arbete.

Malin Nilsson Broberg

Vetenskapsrådet anslår 3,75 miljoner kronor till Mikael Hedeland

Vetenskapsrådet anslår 3,75 miljoner kronor till Mikael Hedeland, professor i analytisk farmaceutisk kemi, för metodutveckling för analys av lipider.

– Anslaget ger oss utrymme att ta nästa viktiga steg i ett pågående projekt med fokus på effektivare behandling av primär levercancer. Inom kort påbörjar vi rekryteringen av en doktorand i syfte att utveckla metoder för mer exakta lipidanalyser, verktyg som vi på sikt kommer att ha stor nytta av i vår tvärvetenskapliga samverkan med framför allt medicinsk forskning, säger Mikael Hedeland.

Mikael Hedeland, professor i AFK