Civics Education Design Lab (CEDEL)
![](/images/200.635c064718df2ab99ae1ddac/1709803551509/CEDEL1932x828.jpg)
Foto: Pixabay
I forskargruppen Civics Education Design Lab (CEDEL) genomförs forskning med särskilt fokus på undervisningsdesign för lärande om samhälle, demokrati och mänskliga rättigheter. Forskargruppen undersöker utbildning om globalt medborgarskap ur flera perspektiv.
Till exempel undersöker forskare i CEDEL elevers kunskaper, färdigheter och attityder i relation till teorier om utbildning i mänskliga rättigheter, fredsutbildning och utbildning för hållbar utveckling.
Genom analys av internationella kunskapsmätningar undersöks till exempel hur interkulturell kompetens kan mätas på olika sätt. Vidare studeras i praktiknära forskning elevers kritiska tänkande och hur digital medborgarlitteracitet kan stimuleras genom olika typer av undervisningsdesign.
Utbildning för globalt medborgarskap ses som ett paraplybegrepp som täcker alla kunskaper, färdigheter och attityder som är nödvändiga för medborgare i en global värld. I forskningsmiljön används en mix av metoder för att bättre förstå till exempel undervisningens effekter på elevernas lärande i samhällskunskap kopplat till globala utmaningar för demokrati och mänskliga rättigheter. Kvasiexperimentella designstudier används för att bättre förstå hur olika didaktiska modeller kan användas i för att stimulera lärande i samhällskunskap och främja digital källkritik. Till exempel används seriösa spel med eye-tracking och experimentella metoder för att stimulera och utveckla elevers multiperspektivitet i en digital värld med falska nyheter.
Kontakt
Mötestider
Månadsvis på torsdag eftermiddag.
Nätverk och samarbeten
- Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS)
- MDU School of Innovation, Design and Engineering
- The Game School INN
- Cambridge Social Decision-Making Laboratory
- Stanford History and Education Group
Forskningsmiljöns koppling till utbildning
CEDELs forskare är alla verksamma inom olika kurser på lärarutbildningen och särskilt ansvariga för kurser i samhällskunskapsdidaktik för blivande lärare i samhällskunskap.
Gruppmedlemmar
Publikationer
2024
Developing source critical skills in social studies: Insights from a design-based research
2024
TPACK and the design of teaching against misinformation in five school subjects
2023
Praktiknära skolforskning: resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt
2024
AI i skolan: Möjligheter och utmaningar i undervisningen
Natur och kultur, 2023
Applications of transactional methodologies for analysis of teaching and learning processes
Ingår i Deweyan transactionalism in education, s. 87-98, Bloomsbury Academic, 2022
Transaktionella analyser av undervisning och lärande: SMED-studier 2006-2018
2019
Embodied experiences of ‘decision-making’ in face of uncertain and complex sustainability issues
Ingår i Sustainable development teaching, Taylor & Francis Group, 2019
The Responsible Business Person: Studies of business education for sustainability
2016
Under the Influence: On the Role of the Object of Education in Bildung
2023
Fiction Science and the Role of Theory in ESE
2023
Mapping Education for Sustainability in the Nordic Countries
2021
2023
2023
Locating the Controversial in Environmental and Sustainability Education
2022
De svenska romernas historia i högstadieklassrummet - en designstudie
2022
Action Incontinence: Action and Competence in Dark Pedagogy
Ingår i Pedagogy in the Anthropocene, s. 107-128, Palgrave Macmillan, 2022
Vad möjliggör modellen?: Elevers förståelse av visuella modeller i samhällskunskap.
2021
Progression of critical thinking in social science education.
Ingår i Creativity, Literacy and Critical Thinking in Subject Education, 2021
2021
A phenomenographic approach as a tool in teachers' daily work.
Ingår i Phenomenography and variation theory - continuity and change!, 2021
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 13-35, Natur och kultur, 2021
Fenomenografi och variationsteori: att undersöka lärande och utveckla undervisning
Ingår i Vetenskapliga teorier för lärare, s. 296-321, Natur och kultur, 2021
Verksamhetsteori: bildning genom deltagande i praktiker
Ingår i Vetenskapliga teorier för lärare, s. 346-371, Natur och kultur, 2021
Ämnesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 449-491, Natur och kultur, 2021
- Fler publikationer