Studies of Comparative Didactics (SCOD)
![](/images/200.45a71dce18e9df64db7510f/1712149267040/SCODStart1932x828.jpg)
Foto: Pixabay
Medlemmarna i forskningsmiljön för Studies of Comparative Didactics (SCOD) studerar och jämför undervisning och lärande inom olika ämnesområden. Med utgångspunkt i angreppssätt och resultat från studier inom didaktikens olika fält görs analyser och jämförelser som syftar till att skapa kunskap om undervisning, undervisningsinnehåll, lärande och socialisation.
Forskarna leder och deltar i en lång rad externfinansierade projekt av olika storlek och inriktning. I flera av projekten samarbetar deltagarna med kollegor vid andra lärosäten nationellt och internationellt. Inom forskningsmiljön pågår också flera avhandlingsarbeten med olika inriktningar. I SCODs seminarieserie är diskuteras i huvudsak medlemmarnas egna utkast till kapitel och artiklar. Deltagarna forskar inom olika didaktiska fält och tanken är bland annat att forskning inom specifika områden vid seminarierna genom deltagarnas frågor och synpunkter ska belysas och diskuteras utifrån andra perspektiv än de egna. Flera av forskarna deltar även i andra forskargrupper inom och utanför institutionen och har vida nationella och internationella nätverk och samarbeten.
Forskarna bidrar både med empirisk kunskap om undervisning, lärande och professionsutveckling och med användning och vidareutveckling av olika teoretiska och metodologiska ansatser. Forskningen präglas av studier av texter, videofilmning av undervisning, enkäter, intervjuer och utvecklingsprojekt.
Forskningen i komparativ didaktik bidrar således med kunskap inom en rad områden relaterade till planering, genomförande och uppföljning av undervisning. Det handlar bl.a. om undervisning, lärande, val av innehåll, bedömning, identitetsfrågor och så vidare. Alla dessa frågor har betydelse för lärares profession, professionella utveckling och utbildning.
Kontakt
Seminariet i Komparativ didaktik
Onsdag var tredje vecka, kl 13.15-15.00.
Öppet för deltagande.
Vetenskaplig ledare: Professor Jonas Almqvist
Kontaktperson: Jonas Almqvist
Gruppmedlemmar
Publikationer
‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
Ingår i History Education Research Journal (HERJ), 2024
- DOI för ‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
- Ladda ner fulltext (pdf) av ‘Shameful histories’: shame and sex perceived by secondary school students in history education
Ingår i SMDI Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, s. 213-228, 2024
2024
Agonism in a Classroom Discussion on Strindberg's Miss Julie
Ingår i Democracy & Education, 2024
2022
Observando la destreza oral en el aula de ELE
Ingår i XXI Congresso de Romanistas Escandinavos, s. 20-21, 2022
Teaching speaking: At undervisa muntlig språkfärdighet i spanska
2021
Ingår i Journal of Research on Technology in Education, s. 1-27, 2024
- DOI för Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
- Ladda ner fulltext (pdf) av Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
Ingår i História & Ensino, s. 8-29, 2023
- DOI för Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
- Ladda ner fulltext (pdf) av Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning
Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, 2024
Undervisning i förskolan: Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman
Studentlitteratur AB, 2024
The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop
Ingår i Behavior and Information Technology, s. 1-15, 2024
Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan
Ingår i Educare, s. 114-147, 2023
- DOI för Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan
- Ladda ner fulltext (pdf) av Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan
Ingår i Center for Educational Policy Studies Journal (C·E·P·S Journal), 2023
- DOI för Learning to Teach in Out-of-University and Out-ofSchool Environments in Primary Teacher Education in Estonia, Finland, and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Learning to Teach in Out-of-University and Out-ofSchool Environments in Primary Teacher Education in Estonia, Finland, and Sweden
Ingår i Programming and Computational Thinking in Technology Education, Brill Academic Publishers, 2023
Ingår i Nordic Journal of Language Teaching and Learning, s. 118-139, 2023
- DOI för Teacher cognition about oral skill development in the foreign language classroom: A literature review from Norway and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teacher cognition about oral skill development in the foreign language classroom: A literature review from Norway and Sweden
Aesthetic Values in Home and Consumer Studies: Investigating the Secret Ingredient in Food Education
Ingår i Frontiers in Education, 2023
- DOI för Aesthetic Values in Home and Consumer Studies: Investigating the Secret Ingredient in Food Education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Aesthetic Values in Home and Consumer Studies: Investigating the Secret Ingredient in Food Education
Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap
Ingår i Nordidactica, s. 122-148, 2022
2023
Mediating activities in students’ collaborative work on self-explanation prompts
Ingår i Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, s. 31-58, 2023
Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
Ingår i Historical Encounters, s. 114-129, 2023
- DOI för Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
- Ladda ner fulltext (pdf) av Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
Ingår i ACE'20, s. 66-75, 2020
Ingår i European Social Science History Conference 2023, 2023
Mangling Didactic Models for Use in Didactic Analysis of Classroom Interaction
Ingår i Didactics in a Changing World, s. 103-121, Springer Nature, 2023
Digital Teaching Platforms: The Use of Dynamic Functions to Express Mathematical Content
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, 2023
- DOI för Digital Teaching Platforms: The Use of Dynamic Functions to Express Mathematical Content
- Ladda ner fulltext (pdf) av Digital Teaching Platforms: The Use of Dynamic Functions to Express Mathematical Content
- Fler publikationer