Ämnesdidaktik i samhällsvetenskap och humaniora (ÄDISH)
![](/images/200.635c064718df2ab99ae1e08e/1709805228266/%C3%84DISH1932x828.jpg)
Foto: Pixabay
Undervisning i geografi, historia, samhällskunskap och religion på alla stadier är i centrum för den forskning som bedrivs i ÄDISH. Forskningen som gruppen arbetar med undersöker till exempel vad som är viktigt och svårt för elever att lära sig i de olika ämnena och hur undervisning kan designas för att stödja elevernas lärande. Forskningen bedrivs utifrån en mångfald av teorier och metoder för att kunna bidra med kunskap om den komplexitet som karakteriserar undervisning i de samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnena. Studierna som genomförs kan vara tydligt ämnesspecifika med direkt koppling till skolans SO-ämnen samt mer ämnesövergripande med fokus på till exempel frågor om rättvisa, hållbarhet, mångfald och digital källkritik. Med en tydlig förankring i ämnesdidaktiska utmaningar bedrivs forskning i gruppen med relevans särskilt för blivande och aktiva lärare i skolans SO-ämnen.
Kontakt
Seminarier
Gruppen har öppna seminarier en gång per månad. För mer information kontakta gärna Thomas Nygren
Gruppmedlemmar
Publikationer
The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop
Ingår i Behavior and Information Technology, s. 1-15, 2024
Ingår i The International Journal of Management Education, s. 100988-100988, 2024
Ingår i Environmental Values, s. 163-188, 2024
- DOI för 'I didn't count "willingness to pay" as part of the value': Monetary valuation through respondents' perspectives
- Ladda ner fulltext (pdf) av 'I didn't count "willingness to pay" as part of the value': Monetary valuation through respondents' perspectives
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-11, 2024
Positioning controversy in environmental and sustainability education
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-27, 2024
Ingår i Journal of Research on Technology in Education, s. 1-27, 2024
- DOI för Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
- Ladda ner fulltext (pdf) av Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
Dimensioner av samhällsanalytiskt tänkande
Ingår i POLIS: Tidsskrift for samfundsfagsdidaktik, s. 61-74, 2024
2024
Developing source critical skills in social studies: Insights from a design-based research
2024
Att utmana bilden av systemet: elever läser visualiseringar av samhällssystem
Ingår i Nordidactica, s. 112-138, 2024
2023
Ingår i Environmental Education Research, s. 659-674, 2023
- DOI för Irony and environmental education: on the ultimate question of environmental education, the universe and everything
- Ladda ner fulltext (pdf) av Irony and environmental education: on the ultimate question of environmental education, the universe and everything
Civic reasoning about power issues: The criticality of agency, arena and relativity
Ingår i Journal of Social Science Education, 2023
Focal points for teaching the notion of critical aspects
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 1-14, 2023
Under the Influence: On the Role of the Object of Education in Bildung
2023
Fiction Science and the Role of Theory in ESE
2023
2023
Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
Ingår i Historical Encounters, s. 114-129, 2023
- DOI för Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
- Ladda ner fulltext (pdf) av Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
Ingår i SO-didaktik, s. 28-34, 2023
AI i skolan: Möjligheter och utmaningar i undervisningen
Natur och kultur, 2023
Ingår i Environmental Education Research, s. 1659-1677, 2023
Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
Ingår i História & Ensino, s. 8-29, 2023
- DOI för Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
- Ladda ner fulltext (pdf) av Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
Ingår i Mellan kunskap och fostran, s. 43-53, Studentlitteratur AB, 2023
TPACK and the design of teaching against misinformation in five school subjects
2023
Sluta ställ kritiskt tänkande och faktainlärning i motsats till varandra
Ingår i Skola och samhälle, 2023
- Fler publikationer