Pedagogik med inriktning mot Specialpedagogik (PS-gruppen)
PS-gruppen är en av de ledande forskningsmiljöerna i Sverige inom inkludering och specialpedagogik. Deras forskning omfattar flera pedagogiska områden och utforskar svårigheter i lärande och socialisation i olika kontexter från förskola till arbetsliv.
PS-gruppen utgör en forskningsgrupp vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi. Miljön har en livaktig internationell publicering och kan räknas som en av de ledande miljöerna i Sverige när det gäller forskning om inkludering och specialpedagogers/speciallärares arbete. I övrigt bedrivs forskning inom flera olika områden (se nedan för respektive forskares intresseområden).
Inom pedagogik med inriktning mot specialpedagogik fokuseras framför allt svårigheter som uppstår i pedagogiska sammanhang. Dessa sammanhang utgörs av bildning, utbildning, socialisation och lärande i olika historiska, sociala och kulturella kontexter. Empiriska fält är hela utbildningssystemet från förskola till högre utbildning och också arbetslivet och informella sammanhang.
Kontakt
Seminarieserie
PS-gruppen driver en seminarieserie. I seminariet presenteras, diskuteras och analyseras forskning om inkluderande utbildning och specialpedagogik. Specialpedagogikens relationer till områden såsom pedagogik, didaktik, ämnesdidaktik och utbildningssociologi behandlas också inom ramen för seminariet. Speciell tonvikt läggs vid forskningens implikationer för undervisningsväsendet, inte minst för lärares, specialpedagogers och speciallärares arbete. PS användas i brev för ett tillägg, Post Scriptum, som görs efter att själva brevet är skrivet och undertecknat. Oftast innehåller ett sådant PS betydelsefull information som kan förändra innebörden i hela brevet. Vi tycker det är en passande, om än uppfordrande, metafor för vår seminarieverksamhet.
För program och innehåll kontakta Gunilla Lindqvist.
Internationellt Webseminarium om inkluderande utbildning
PS-seminariet håller också i en web-seminarieserie ”International seminar on inclusive education” dit internationella forskare inom området inbjuds att presentera sin forskning.
För information om seminarieserien kontakta Gunilla Lindqvist eller Gunnlaugur Magnùsson.
Nätverk
Forskare i gruppen ingår i olika nätverk, bland annat sker samarbete med Högskolan i Agder i Norge.och Åbo Akedemi i Finland om den specialpedagogisk yrkesrollen i de nordiska länderna och med universitet i Groningen, bland annat om social inkludering. Forskare i gruppen ingår också i andra forskningssammanhang, bland annat kring elever med kommunikativa funktionsnedsättningar, vilket undersöks tillsammans med andra svenska forskare och forskare från Finland och England. Ett internationellt projekt har också genomförts kring policy i olika utbildningskontexter.
Samverkan
Flera forskare i PS-gruppen är engagerade i samverkan i olika former med det omgivande samhället. Till exempel har Gunilla Lindqvist genomfört en forskningscirkel med fokus på inkludering.
Gunnlaugur Magnússon deltar regelbundet i offentliga samtalet på både svenska och isländska om skolpolitik, inkludering, pedagogik och skoldebatten. Läs mer under "Biografi" på Gunnlaugurs sida i Medarbetarportalen.
Claes Nilholm, tidigare professor vid Uppsala universitet och ledare av PS-gruppen hade en blogg under åren 2015 - 2022 där centrala pedagogiska och specialpedagogiska frågor analyserades och diskuterades.
Gruppmedlemmar
Publikationer
International perspectives on inclusive education: In the light of educational justice
Ingår i European Journal of Special Needs Education, 2024
Ingår i Inclusion and Special Needs Education for Immigrant Students in the Nordic Countries, Invited speaker session, Symposium, 2024
Ingår i Journal of education policy, s. 303-320, 2024
2024
2024
Að eiga frjálst val um framhaldsskóla: Markaðsvæðing innritunar nýnema í íslenskum framhaldsskólum
Ingår i Netla - Veftímarit um uppeldi og menntun, 2024
Evaluation of the Collaborative and Proactive Solutions Model in an Alternative Educational Setting
Ingår i Education Sciences, 2024
Sitting on all sides of the table?: OECD's role in Icelandic Education Policy 2030
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2024
Ingår i Educational action research, s. 1-18, 2024
Special Education professions in Sweden
Ingår i The Nordic Special Education Profession – History, State of the Art and Future Directions (Symposium), 2023
Inkludering och specialpedagogik
Ingår i Att bli lärare, s. 63-67, Liber, 2023
När inkluderingen offrades till marknaden
Ingår i Skolan efter marknaden., s. 70-85, Liber, 2023
Språkverkstaden- i skärningspunkten mellan breddad rekrytering och excellens?
2023
2023
Elever med adhd och autism: Psykologiska och pedagogiska perspektiv
Liber, 2023
Mapping Children’s Actions in the Scaffolding Process Using Interactive Whiteboard
Ingår i Early Childhood Education Journal, 2023
“Jag vill förstå…” Om teorins funktion i avhandlingar.
Ingår i I väntan på inkludering., s. 37-52, Karlstad University Press, 2023
Bréf úr sjálfskipaðri útlegð: Esseyjur og ljóð
Sæmundur, 2023
Elevers röster: Frågor om parallellitet och föreställningar om att få svar på det man frågar efter
Ingår i I väntan på inkludering, s. 123-136, Karlstad University Press, 2023
A Model-Based Approach to DecisionSupport for Designing Inclusive Services
Ingår i Perspectives inBusiness InformaticsResearch, s. 229-243, Springer Nature, 2023
Construction of learning environments: A multiple case study in special education settings
Ingår i Journal of Research in Special Educational Needs, 2023
Inkludering och arbetet med särskilt stöd i förskolan
Ingår i Barn, s. 148-166, 2023
A review of interventions for children and youth with severe disabilities in inclusive education
Ingår i Cogent Education, 2023
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 751-765, 2023
Being Heard?: Identifying Student Subject Positions in Research about School and Classroom Community
Ingår i Confero, s. 42-82, 2023
- Fler publikationer