Studier i Barndom, Lärande och Identitet som Interaktionella praktiker (CLIP)
![](/images/200.624327c618df28987526987/1709301570117/CLIP1932x828.jpg)
Foto: Pixabay
Forskningsmiljön CLIP (Studies in Childhood, Learning and Identities as Interactional Practices) samlar forskare och doktorander i främst pedagogik och barn- och ungdomsvetenskap med intresse för studier av barndom, lärande och identitet som interaktiva praktiker i relation till en vidare utbildningskontext. Gruppen har ett uttalat intresse för teori- och metodutveckling, och kompetenser inom samtalsforskning och diskursanalys med särskilt intresse för lärandeprocesser, socialisation, moral och identitetsarbete (i.e. genus, klass, etnicitet, ålder, funktionshinder, diagnoser, etc.). Forskargruppen bedriver praxisnära forskning med ett uttalat aktörsperspektiv med utgångspunkt i studier av barns, ungas och vuxnas (professionella, föräldrar, etc.) deltagande i vardagliga aktiviteter i och utanför institutionella sammanhang.
Kontakt
Nätverk
Barn- och ungdomsvetenskap
Att lära och minnas med interaktiva teknologier i ett narrativt perspektiv.
Nätverket för forskning om literacy practices.
Forskningsmiljöns koppling till utbildning
Medlemmarna undervisar på grundutbildningen i pedagogik, barn- och ungdomsvetenskap, socionomprogrammet samt lärarutbildningarna.
Flera av medlemmarna undervisar i pedagogik och Barn- och ungdomsvetenskap på avancerad nivå.
Seminarier
CLIP har ett forskningsseminarium där vi möts varannan måndag udda veckor kl. 13.15-15. Vi ansvarar även för Samtalslabbet i samverkan med Institutionen för nordiska språk och Institutionen för socialt arbete. Vi träffas varannan måndag jämna veckor kl. 11.15-12. Kontakta Ann-Carita Evaldsson eller Helen Melander Bowden för detaljerade program och innehåll.
Gruppmedlemmar
Publikationer
Ingår i Journal of Cognition and Development, s. 100-126, 2024
- DOI för Early Childhood Educators' Math Anxiety and Its Relation to Their Pedagogic Actions in Swedish Preschools
- Ladda ner fulltext (pdf) av Early Childhood Educators' Math Anxiety and Its Relation to Their Pedagogic Actions in Swedish Preschools
Barns deltagande i undervisning
Ingår i Undervisning i förskolan. Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman., Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i Learning, Culture and Social Interaction, 2024
- DOI för The many forms and functions of touch in educational settings: Shared attention and appropriate engagement
- Ladda ner fulltext (pdf) av The many forms and functions of touch in educational settings: Shared attention and appropriate engagement
Ingår i Discourse Studies, s. 321-341, 2023
Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
Ingår i Research in science education, 2023
- DOI för Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
- Ladda ner fulltext (pdf) av Young Peoples’ Online Science Practices as a Gateway to Higher Education STEM
Ingår i Cultural Studies of Science Education, 2023
- DOI för The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field: A critical review of methodologies in a consolidating field
- Ladda ner fulltext (pdf) av The identity turn in science education research: a critical review of methodologies in a consolidating field: A critical review of methodologies in a consolidating field
Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool
Ingår i Childhood, s. 13-29, 2023
- DOI för Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool
Affect, stancetaking and gender in preadolescent peer cultures
Ingår i Handbook on Language & Youth Culture, s. 62-78, Routledge, 2023
Displaying epistemic independence during mathematical problem solving in small group interaction
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 214-237, 2023
Ingår i Physical Review Physics Education Research, 2023
- DOI för Using story-based methodologies to explore physics identities: How do moments add up to a life in physics?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Using story-based methodologies to explore physics identities: How do moments add up to a life in physics?
Embodied learning made visible through line drawing: Examples from sloyd education
Ingår i FORMakademisk, 2023
- DOI för Embodied learning made visible through line drawing: Examples from sloyd education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Embodied learning made visible through line drawing: Examples from sloyd education
Ingår i Cultural Studies of Science Education, s. 1255-1283, 2023
- DOI för Performing legitimate choice narratives in physics: possibilities for under-represented physics students
- Ladda ner fulltext (pdf) av Performing legitimate choice narratives in physics: possibilities for under-represented physics students
Barns berättelser om spel i kamratgruppen
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 38-63, 2023
- DOI för Barns berättelser om spel i kamratgruppen
- Ladda ner fulltext (pdf) av Barns berättelser om spel i kamratgruppen
Ingår i Linguistics and Education, 2022
- DOI för Designedly incomplete utterances as prompts for co-narration in home literacy events with young multilingual children
- Ladda ner fulltext (pdf) av Designedly incomplete utterances as prompts for co-narration in home literacy events with young multilingual children
Ingår i Childhood, s. 593-611, 2022
- DOI för Jocular language practices in young boys' performances of romantic relationships within their local peer culture
- Ladda ner fulltext (pdf) av Jocular language practices in young boys' performances of romantic relationships within their local peer culture
Pivåyttranden och pivoider i svenskan
Ingår i Språk och stil, s. 5-38, 2022
- DOI för Pivåyttranden och pivoider i svenskan
- Ladda ner fulltext (pdf) av Pivåyttranden och pivoider i svenskan
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 203-229, 2022
Ingår i Talking with children, s. 405-425, Cambridge University Press, 2022
Ingår i Journal of Mathematical Behavior, 2022
- DOI för Investigating grade-6 students' justifications during mathematical problem solving in small group interaction
- Ladda ner fulltext (pdf) av Investigating grade-6 students' justifications during mathematical problem solving in small group interaction
Ingår i Physical Review Physics Education Research, 2022
- DOI för Other spaces for young women's identity work in physics: Resources accessed through university-adjacent informal physics learning contexts in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Other spaces for young women's identity work in physics: Resources accessed through university-adjacent informal physics learning contexts in Sweden
Instructing equestrian feel: on the art of teaching embodied knowledge
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 290-305, 2022
Ingår i Children's Geographies, s. 234-250, 2022
- DOI för Embodied spatial learning in the mobile preschool: the sociospatial organization of meals as interactional achievement.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Embodied spatial learning in the mobile preschool: the sociospatial organization of meals as interactional achievement.
Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
Ingår i Classroom Discourse, s. 241-263, 2022
- DOI för Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
- Ladda ner fulltext (pdf) av Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 15-35, 2022
Ingår i Social & Cultural Geography, s. 1-19, 2021
- DOI för Children’s prosthetic citizenship as ‘here-and-now’, ‘not-yet’ and ‘not-here’. the case of the mobile preschool
- Ladda ner fulltext (pdf) av Children’s prosthetic citizenship as ‘here-and-now’, ‘not-yet’ and ‘not-here’. the case of the mobile preschool
- Fler publikationer