IT-tjänster
Hitta rätt tjänster, verktyg och system
Avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT) samverkar med hela universitetsförvaltningen för att erbjuda ett stort antal tjänster, digitala system och andra IT-lösningar till medarbetare och övrigt verksamma vid Uppsala universitet.
Den största mängden tjänster är tillgängliga för alla medarbetare via IT-avgiften, medan vissa tjänster innebär en tilläggskostnad baserad på behovet i din verksamhet. Välj en tjänst eller kategori nedan för att läsa mer.
✚ = tjänsten kan innebära en kostnad, läs mer om priser genom att klicka på länken.
SNABBLÄNKAR
• Användarkonto och IT-säkerhet
• Din datorarbetsplats
• Administrationstjänster
• Kommunikationstjänster
• Utbildningstjänster
• Samarbetstjänster
Tilläggstjänster
• Applikationstjänster
• Databehandling
• Datalagring
• Servertjänster
Specialisttjänster
• Anlita en IT-specialist
![](/images/200.40583c018b38063b4a32ca6/1698231625089/IT_sakerhet.jpg)
• Allt om ditt användarkonto
• Aktivera multifaktorautentisering
• Signera dokument digitalt
• Hantera personliga certifikat
• Skaffa VPN-anslutning
• Logga in med eduID eller BankID
• Behörighetshantering i Appacc
Guider och tips om IT-säkerhet
• Generellt om informationssäkerhet
• Så skapar du en säker IT-vardag
• Läs på om Dataskyddsförordningen (GDPR)
• Molntjänster för medarbetare vid Uppsala universitet
![](/images/200.79e2bc1918b6aa565e9502/1698310382041/datorarbetsplats.jpg)
• Anslut till fast- och trådlöst nätverk
• Hitta och installera program ✚
• Hantera utskrifter och kopiering
• Lagra och dela filer ✚
Snabbguide: använd rätt lagring
• Dina egna filer läggs i hemkatalogen
• Gruppkataloger ✚ passar för att spara och dela stora mängder data
• Forskningsadministration hanteras och diarieförs i Dataportalen Allvis
• Känsliga uppgifter ställer krav på säkrare lagring som exempelvis Vesta ✚
![](/images/200.40583c018b38063b4a32bf3/1698231018632/administration.jpg)
• Adato – Rehabiliteringsstöd
• AKKA – Katalogadministration
• Appacc – Hantera digitala behörigheter
• Glis – Ledningsinformation
• IA-systemet – Arbetsmiljöincidenter
• Varbi – Stöd i din rekrytering
• W3D3 – Hur fungerar diarieföring?
• TimeEdit – Scheman och lokalbokning
• Tentamen – Bokningtjänst för tentor
![bild på megafon](/images/200.2cfbe692189c616b4b871c0b/1692788791785/megaphone2.jpg)
• Allt om din e-post och kalender
• Allt om fast- och mobil telefoni ✚
• Digitala informationsskärmar ✚
• Easit – Ärendehantering
• Beställ webbplats och domännamn
• Få kontroll över dina e-postlistor i Sympa
• Ungapped – nyhetsbrev och evenemang ✚
![](/images/200.40583c018b38063b4a336ac/1698237474399/utbildning.jpg)
• Inspera – E-tentamen (digitala examinationer)
• Kursvärderingssystemet
• MoveOn – Hantera utbytesavtal
• NyA – Nationellt antagningssystem
• Ouriginal – Plagiatkontroll
• VFU-portalen – Verksamhetsförlagd utbildning
![](/images/200.79e2bc1918b6aa565e961e/1698312177884/samarbete.jpg)
• Samarbetsverktyg för hela UU
• Driv projekt i ProjectPlace ✚
• Projektstyrning i PPS Online
• ELN (LabNotes) – Elektroniska labbjournaler ✚
• GIT – Hantera och samverka kring källkod ✚
• Kurt – Skapa och sprid enkla enkäter
• Mentimeter – Presentationer och undersökningar
• REDCap – Datainsamling vid forskningsstudier
• Survey & Report – Avancerade enkäter och rapporter
Viktigt när du samarbetar online
När du sparar och delar information i verktyg som lagrar data på nätet måste du följa universitetets särskilda användningsregler vid samarbeten utanför myndigheten. Dessa regler i korthet:
- Verktygen ska inte användas för att lagra och bearbeta känsliga personuppgifter eller känsliga handlingar.
- Verksamhetskritisk information får endast lagras som kopia i verktygen.
- Delar du filer med personer utanför Uppsala universitet blir dessa allmänna handlingar.
Läs mer om molntjänster för medarbetare.
Läs universitetets rutiner för riskhantering – informationssäkerhet, UFV 2018/211.
Tilläggstjänster
Utöver standardutbudet av tjänster och system som levereras inom ramen för IT-avgifter så förmedlar Uppsala universitet ett antal IT-tjänster som till exempel utökad lagring, serverdrift, backup- och konsulttjänster m.m. Vissa av dessa tjänster är avgiftsbelagda, medan andra inte är det. Den som beställer en avgiftsbelagd tjänst behöver ange beställarkod, projektkod, ALF-nummer eller motsvarande för debitering. Tjänsterna som listas nedan representerar vad som levereras under 2023. Tjänsteutbudet utvecklas kontinuerligt och information om nya tjänster publiceras löpande.
![](/images/200.79e2bc1918b6aa565e9710/1698313884331/applikationstjanster.jpg)
Behöver du stöd med en applikation? UIT kan hjälpa till med förstudier eller utredningar, kontakta itsupport@uu.se för att komma igång.
![](/images/200.79e2bc1918b6aa565e9717/1698313904417/databehandling.jpg)
Letar du efter beräkningskluster? Kontakta gärna itsupport@uu.se för stöd i din behovsanalys och vidare utredning och offert.
![](/images/200.79e2bc1918b6aa565e971a/1698313928586/datalagring_alt5.jpg)
• Central datalagring (Argos) ✚
• Forskningslagring (Allvis)
• Sunet Box
• OneDrive (kommer inom kort)
Lagra forskningsdata på rätt sätt
Forskningsdata utgör ofta allmän handling och universitetet har som myndighet ansvar för att all data hanteras och lagras på korrekt sätt.
![](/images/200.79e2bc1918b6aa565e971f/1698313952785/servertjanster.jpg)
• Databashotell ✚
• Serverbackup ✚
• Serverdrift ✚
• Serverplats ✚
• Servercertifikat
Vill du bygga upp en virtuell miljö? UIT erbjuder servertjänster för alla behov, kontakta gärna itsupport@uu.se för en förstudie.
Specialisttjänster
Specialisttjänster innebär att du kan anlita universitetets IT-specialister efter de behov du har. Specialisttjänster inom IT är konsulttjänster med olika variation och bredd. Väljer du att anlita universitetets egna IT-specialister behöver du inte hyra in extern personal.
Se aktuella priser, beställningsförfarande och övrig information
Utökad support
Utökad "på plats-support" utöver vad som ingår i IT-avgiften (Taxa 1)
• Utökad "på plats-support" utöver vad som ingår i IT-avgiften
• Support för funktionsdatorer
• Avtalad utökad support rörande en specifik överenskommelse
Drift och utveckling
IT-expertis efter specialbehov (Taxa 2)
• Behov- och kravanalyser
• Drift, övervakning och uppgradering av server, instrument eller applikation
• Systemutveckling och administration
• Testning och felsökning
• UX-design
Förvaltning och projekt
Specialistkompetens för avancerade uppdrag (Taxa 3)
• Applikationsförvaltning
• Systemutveckling
• Projekt- och programledning
• Extern IT-konsult (via ramavtal)