IT-utrustning vid tjänstledighet/avslutad tjänst

Tjänstledig

När du skall gå på tjänstledighet från din anställning på Uppsala universitet så avgör din närmaste chef ifall du skall lämna in din IT-utrustning till universitetet. Detta avgörs från fall till fall. Om den skall lämnas in, så tänk på att säkerhetskopiera data innan rensning av programvara och information sker. Ta hjälp av ditt verksamhetsnära IT-stöd. Efter att datorn är rensad och återställd till grundutförande kan din institution eller motsvarande ta ansvar för att återanvända den vidare.

Avslutad anställning

När du avslutar din anställning på Uppsala universitet ska din IT-utrustning lämnas in för rensning av programvara och information med hjälp av ditt verksamhetsnära IT-stöd. Därefter kan din institution eller motsvarande ta ansvar för att värdera datorn och återanvända/sälja den vidare, dock efter att den är rensad och återställd till grundutförande.

NOTERA: Arbetar du på Universitetsförvaltningen ska utrustningen alltid återlämnas till Klientstöd på plan 1, rum 01206.

Återlämna utrustning

IT-utrustning som ska återlämnas vid avslutad tjänst är:

• Dator med strömkabel
  • Mobiltelefon med laddare, glöm inte att ta bort ditt Apple ID/Googlekonto - se nedan hur du raderar din information från enheten.
  • Ipad, trasiga mobiler, usb-stickor med mera som kan innehålla data och som därmed skall raderas.

Så gör du för att radera din mobiltelefon

• Iphone: Logga ut från iCloud, AppStore och iTunes. Gå sedan in på: Inställningar > Allmänt > Överför eller nollställ iPhone > Radera allt innehåll och inställningar
  • Android: (Notera att texten kan se lite olika ut beroende på modell): Inställningar > Backup och återställning > Återställning

NOTERA: Även ditt mobilabonnemang måste avslutas. Detta gör din chef genom att kontakta IT-support.