Identiteter och konton vid Uppsala universitet

Uppsala universitets gemensamma behörighetssystem, AKKA, utfärdar olika typer av identiteter. Varje identitet har behörighet till en eller flera IT-tjänster och kräver särskild inloggning.

Olika identiteter vid universitetet

Som anställd räknas alla som har ett aktuellt anställningsavtal.

En anställdidentitet är ett konto som är upplagt i universitetets gemensamma katalog- och behörighetssystem. Kontot läggs upp av den lokala katalogadministratören på din institution/avdelning. Kontot används till att koppla dig till olika IT-tjänster och roller i vissa administrativa system.

Roller i administrativa system

Rollerna i de administrativa systemen som är kopplande med det universitetsgemensamma behörighetssystemet, är knutna till din roll som anställd/verksam vid en institution/avdelning. Om anställningen förändras, kan också dessa roller ändras. För mer information om olika administrativa system, se Administrativa system.

Lägga upp och ta bort anställd/verksam

Den lokala katalogadministratören på institutionen där du är verksam, lägger upp och tar bort anställda. För mer information om olika institutioner, se Universitetskatalogen.

Tillgång till gemensamma IT-tjänster

Anställdidentiteten är kopplad till olika IT-tjänster, som t.ex. Primula, Raindance och Medarbetarportalen.

Hantering av roller

Roller i administrativa system hanteras av systemägaren. För mer information om olika administrativa system, se Administrativa system.

Det är möjligt att vara anställd/verksam vid flera institutioner och avdelningar.

Om du har glömt din användaridentitet eller lösenord, beställer du uppgifterna här.

Institutioner och avdelningar vid universitetet har ofta behov av e-postadresser för olika funktioner. Det kan vara funktioner där behovet av kontinuitet är stort, och där flera personer delar på en och samma e-postadress, för att kunna ta del av gemensam e-postkorrespondens.

Vill du ansöka om en funktions-e-postadress, läs vad som gäller för att skaffa ett funktionskonto.

Funktionsidentiteter används även för utrustning som behöver kunna autentisera gentemot någon specifik tjänst, såsom nätinloggning, eller kunna skicka och ta emot e-post, t.ex. kopiatorer. Dessa elektroniska identiteter avslutas först när institutionen eller avdelningen meddelar att de inte längre vill använda identiteten. Identiteten avslutas också i samband med revision av funktionsidentiteter. Om inget svar inkommer, när revisionen sänder e-post med förfrågan om användning till funktions-e-postadressen, avslutas identiteten.

Gästidentiteter är till för tillfälliga gäster vid Uppsala universitet.

En gästidentitet är ett konto med kort giltighetstid som gör det möjligt för gäster att logga in på universitetets nätverk. OBSERVERA: Gäster bör i första hand ansluta sina medhavda datorer till Internet via det trådlösa nätet UU-Guest, som finns i de flesta lokaler på Uppsala universitet.

Skapa gästidentiteter

Som verksam vid Uppsala universitetet kan du vid behov ge dina besökare möjlighet att använda universitetets trådlösa nät med hjälp av en personlig gästidentitet. En gästidentitet kan vara aktiv 1-7 dagar och du kan ha upp till fem samtidiga gästidentiteter. Gästidentiteter hanteras av de anställda via uu.se/konto.

Behöver du utökad gästidentitet för fler än fem konton och/eller mer än sju dagar, dock maximalt 30 dagar, kontaktar du IT-support enligt instruktion nedan.

Om du önskar ett konto längre än 30 dagar ska du kontakta din prefekt, som sedan kontaktar katalogansvarig på institutionen/avdelningen. I våra system är man inte gäst om man är här längre än 31 dagar. Då ska man få ett konto som verksam vid institutionen.

Skapa gästidentitet via IT-support

Uppsala universitetets centrala IT-support kan skapa konton med användaridentiteter och lösenord till gäster. Begäran av utökad gästidentitet skall komma från prefekt, katalogansvarig eller IT-ansvarig via e-post. IT-support vill se att begäran kommer från en godkänd e-postadress som tillhör någon av de ovanstående.

Begäran ska sändas till IT-support i god tid, så skapandet av konton av gästidentiteter hinner utföras.

E-postmeddelandet ska innehålla följande:

  1. En bilaga med en lista på deltagarna som skall vara komma- eller semikolonseparerad och innehålla förnamn och efternamn samt organisationen som gästen kommer från.

    Exempel:
    Förnamn1 efternamn1, Organisation1
    Förnamn2 efternamn2, Organisation2
    Förnamn3 efternamn3, Organisation3
    o.s.v.

    Det går även bra med en Excelfil där uppgifterna är uppdelade i separata kolumner.
    Det får inte förekomma extra komma eller semikolon i namn eller organisation.
  2. Startdatum när kontot ska kunna användas.
  3. Slutdatum när kontot ska upphöra.
  4. En kort beskrivning av vad det gäller, t.ex. namn på workshop eller mässa.
  5. Användaridentiteten för den anställde här på Uppsala universitet som är värd för aktuell workshop eller mässa.
    Om det inte är prefekt, katalogansvarig eller IT-ansvarig som ska ha breven med gästidentiteterna, ska det klart framgå till vilken e-postadress det skall sändas. OBS! Det ska vara en e-postadress på Uppsala universitet.

Övrig information

Varje anställd vid universitetet kan skapa upp till fem gästkonton med upp till sju dagars giltighetstid. Detta görs via behörighetssystemet.

Som student vid Uppsala universitet måste du ha en studentidentitet (studentkontouppgifter), för att få tillgång till olika IT-system och tjänster.

Student vid Uppsala universitet

Studentkonton aktiveras via www.uu.se/konto.

För att ansöka om studentidentitet måste du vara antagen till studier enligt studiedokumentationssystemet Uppdok.

Studentidentiteter/studentkonton avslutas någon gång under den tredje terminen efter den senaste termin studenten har en registrering.

Doktorand vid Uppsala universitet

Som doktorand kan du ha ett studentkonto, anställdkonto eller ett konto för övrigt verksamma.

Doktorand med studentkonto

Ditt studentkonto är aktivt om inrapporterad aktivitet är mer än 0 % på innevarande och föregående termin och dessutom efter rapporterade poäng på grundutbildningsnivå.

Doktorand med konto som anställd eller övrigt verksam

Ditt konto som anställd upphör att gälla när du som doktorand blivit borttagen som verksam på institutionen i universitetskatalogen eller i samband med att anställningen upphör. Detta ansvarar katalogansvarig på institutionen för.

Läs mer om studentkonto och registrering.

Allmän information och regler för användning av användarkonton och datornät.

Studentorganisationsidentitet fungerar på samma sätt som funktionsidentitet, men är till för studentorganisationer.

Övriga verksamma-identiteter är konton som är upplagda i universitetets gemensamma katalog- och behörighetssystem. Dessa tillhör personer som inte uppbär lön från universitetet, men som har en aktiv och tydlig koppling till en institution. I övrigt är det samma konton som anställda har. Konton av den här typen är upplagda av lokal katalogadministratör på den institutionen där personen är verksam.

Kontot används till att koppla olika IT-tjänster och roller i vissa administrativa system till en övrig verksam-identitet.

Man kan vara anställd eller verksam vid en eller flera institutioner.

Roller i administrativa system som är sammanlänkade med det gemensamma behörighetssystemet

Rollerna i de administrativa systemen som är sammanlänkade till det gemensamma behörighetssystemet hänger samman med anställningen eller att man är verksam vid en institution. Om din anställning förändras, kan din roll också ändras. För mer information, se Administrativa system.

Gemensamma IT-tjänster

Identiteten är kopplad till olika IT-tjänster, som t.ex. Primula, Raindance och Medarbetarportalen.

Uppläggning och borttagning av anställd och övrig verksam

Uppläggning och borttagning av anställd och övriga verksamma hanteras av lokal katalogadministratör på den institutionen där personen är verksam. För mer information om olika institutioner, se Universitetskatalogen.

Hantering av roller

Roller i administrativa system hanteras av systemägaren. För mer information, se Administrativa system.

Övrig information

För att hantera aktivering och lösenordsåterställning för användarkonton vid Uppsala universitet lagrar vi information när du loggar in. I samband med inloggning behandlas ett antal olika personuppgifter om dig. Dessa är:

  • eduPersonPrincipalName: unik identifierare från federerad inloggning (t ex Gemensam webbinloggning vid Uppsala universitet), i de fall du själv väljer att använda sådan inloggning (i tjänsten benämnd "Single SignOn")
  • eduPersonAssurance (för att definera kontots tillitsnivå)
  • Uid (användarnamn)
  • Förnamn
  • Efternamn
  • e-postadress
  • norEduPersonNIN (personnummer)
  • employeeType (används för att definiera kontotyp)

Namn, personnummer och e-postadress lämnas aldrig ut till tredje part eller tredje land då tjänsten och supportärenden hanteras inom Uppsala universitet.

Du har rätt att begära ett registerutdrag för att kunna kontrollera vilken information som finns registrerad om dig. Personuppgifterna bevaras tills personuppgiftsbiträdesavtalet upphör.

Läs mer om dina rättigheter och hur vi hanterar personuppgifter vid universitet.

Kontakt


Personuppgiftsansvarig och tjänsteleverantör är:

Uppsala universitet
Box 256
751 05 Uppsala
Sverige

Kontaktperson för systemet:

Kontaktuppgifter för tjänsten är itsupport@uu.se

Tjänsteleverantörens jurisdiktion:

Uppsala, Sverige

Tjänsten följer EU:s dataskyddsdirektiv i enlighet med GÉANT Data Protection Code of Conduct.

Administrativa system

Vid Uppsala universitet finns flera olika administrativa system. Vissa av dessa system har inte samma inloggningsuppgifter som de uppgifter man har fått som enligt identiteterna ovan. Se Administrativa system för att ta reda på om systemet använder gemensam webbinloggning eller om inloggningen hanteras av en lokal support.

Intranät och övriga lokala system

Vissa intranät och lokala system använder inte gemensam webbinloggning eller den identitet som har utfärdats av det gemensamma katalog- och behörighetssystemet. Om du saknar inloggningsuppgifter till sådana system, kontakta IT-support på campus och institutioner.

Mac, UNIX och Windows domäner

IT-supporten på campus och institutioner ansvarar för domäninloggningar.

Uppsala universitets centrala IT Servicedesk hanterar de identiteter som är utfärdade av det gemensamma behörighetssystemet, och kan även lägga till vissa tjänster till dessa identiteter. Centrala IT Servicedesk ansvarar dock inte för andra typer av inloggningar till olika IT-tjänster på Uppsala universitet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin