Begrepp och avtal gällande AV och VK

AV – Audiovisuella hjälpmedel, förkortas AV. Där ingår skärmar, projektorer, styrsystem, ljudsystem mm.

AV finns i såväl små mötesrum som aulor.

VK – Videokonferens förkortas VK (eng VC). Ett kvalificerat system som mest är lämpat för undervisning i större undervisningssalar. Uppsala universitet har ett samarbete med SLU om drift, förvaltning och andra linjens support.

eM – e-mötesutrustning, enklare och billigare än VK-utrustning lämpliga för t ex Zoom-möten.

Supportavtal – Avtal om support tecknas oftast med leverantör eller tillverkare i samband med upphandling. Det är bra att ha den frågan med i underlaget vid upphandling. Det är ofta svårare eller dyrare att få till ett supportavtal i efterhand. Det finns inget centralt avtal eftersom vi på grund av upphandlingsförfarandet har en mängd leverantörer. Varje leverantör har sitt eget koncept.

Leverantörsavtal – Hösten 2023 tecknades ett leveransavtal på AV-produkter och installationer för hela Uppsala universitet. Vår motpart är ATEA och avtalet löper till juni 2025 dock med möjlighet till förlängning.

Avtalet sparar pengar och tid och tar dessutom bort stressen som uppstår vid upphandlingar. Det blir också betydligt enklare att planera installationer. Vidare hjälper avtalet oss att göra utrustning och installationer mer lika över hela universitetet, något som gynnar våra lärare och vår tekniska supportpersonal.

Här hittar du mer information om leverantörsavtalet (notera att inloggning krävs för att må avtalet).

Du är välkommen med dina frågor till av-gruppen-ufv@uu.se.