Frågor och svar om utskrift, kopiering och skanning

För att du som är student eller besökare ska kunna skriva ut behöver du först fylla på ditt eduPrint-konto med pengar. Det gör du i eduPrint-portalen antingen genom att följa länken "Add Credit" i vänsterspalten, eller genom att följa länken "Registrera värdebevis" och lösa in en utskriftskupong som du köpt. Anställda ska INTE fylla på pengar själva.

Studenter kommer till eduPrint-portalen via denna länk och besökare via denna.

Utskriftskuponger finns att köpa i receptionerna respektive servicecenter på BMC, Blåsenhus, Carolina Rediviva, Ekonomikum, Engelska parken, Segerstedthuset och Ångström. Kupongerna finns i valörerna 20 kr, 50 kr, 100 kr och 200 kr, men det är inte alla receptioner som har alla valörer.

Papper fylls på av en servicepartner enligt ett schema utifrån förväntad förbrukning. Om det är slut på papper kan du fylla på själv. Det finns extra papper vid de flesta skrivare. Finns det inget papper vänder du dig till intendenturen som kan sköta akutpåfyllning om pappret tar slut mellan påfyllningarna.

Hur stora dokument som är möjliga att skanna till mejl begränsas av storleken på mejl som universitetets mejlservrar kan ta emot. Begränsningen ligger på 40MB.

Det är svårt att säga precis hur många sidor det rör sig om eftersom det beror på om sidorna som skannas innehåller bilder etc.

Är det många sidor som ska skannas kan ett alternativ vara att skanna till någon av de andra tjänsterna, mapp eller molnlagring, eftersom dessa tjänster inte har någon begränsning i filstorlek.

Det innebär att man sparar skannade dokument i en molnlagringstjänst. De tjänster som stöds inledningsvis är endast Box.com (Sunet Box) för anställda. Vilka tjänster som stöds kan ändras framöver.

När du skannar till molnet ska du tänka på vilken information som får och bör lagras där. Detta varierar beroende på din roll och vilken molntjänst du använder. Vänd dig till IT-support om du är osäker.

Läs om hur du skannar till molnlagring.