Dietetik och klinisk nutrition II: Diabetes mellitus och njursjukdom

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2HK027

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2HK027
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kostvetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen vid institutionen för kostvetenskap, 16 november 2009
Ansvarig institution
Institutionen för kostvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i Dietistprogrammet 180 hp. Ges även som fristående kurs. Kursen ges på heltid.

Behörighetskrav

För att bli antagen krävs Kostvetenskap A 30 hp, Kostvetenskap B 30 hp, Dietetik och folkhälsa 15 hp, Grundläggande medicinsk fysiologi 15 hp, Psykologi A I 15 hp och Dietetik och klinisk nutrition I 15 hp med lägst betyget godkänd samt genomgången kurs Kostvetenskap C I 15 hp (Kostsociologi 7,5 hp och Vetenskaplig metod 7,5 hp) med minimum 7,5 hp med betyget godkänd eller motsvarande kunskaper.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Om diabetes

- förstå och redogöra för förekomsten av diabetes mellitus och hur sjukdomen och dess behandling påverkar individens livssituation.

- förstå och redogöra för insulinbristens och insulinresistensens effekter på metabolism, symtom, etiologi och senkomplikationer.

- förstå och redogöra för diagnostik och behandlingsstrategier, inkluderat patientens egenkontroll och vårdteamets olika ansvarsområden vid typ 1 och 2 diabetes samt andra specifika former av diabetes.

- förstå och redogöra för graviditetsdiabetes samt hur specifika situationer som graviditet, fysisk aktivitet och gastropares påverkar diabetessjukdomen.

- förstå och redogöra för kost- och näringsrekommendationer vid olika former av diabetes mellitus. Kostrekommendationerna ska kunna omsättas i praktisk matlagning, individanpassade måltidsförslag och matsedlar.

- förstå och redogöra för hur man främjar egenvård och ett patientcentrerat förhållningssätt.

Om njursjukdom

- redogöra för de vanligaste njursjukdomarna samt reflektera kring hur sjukdom och dialysbehandling påverkar patientens energi- och näringsbehov samt måltidssituation.

- kunna utreda, bedöma och följa upp kostbehandling samt planera en matsedel och omsätta denna i praktisk matlagning för en patient med nedsatt njurfunktion

Övrigt

- känna till grundprinciperna för sjukvårdens journalbokföringssystem, de etiska reglerna och lagarna kring detta och på ett adekvat och kärnfullt sätt kunna dokumentera en patientkontakt.

Innehåll

Kursen syftar till att fördjupa kunskapen kring sjukdomslära samt kost- och nutritionsbehandling vid olika former av diabetes mellitus, graviditetsdiabetes, njursjukdomar och dialysbehandling. Den teoretiska bakgrunden såväl som den praktiska tillämpningen av kost- och näringsrekommendationer vid diabetes och njursjukdom lyfts fram och diskuteras. Kännedom om hela sjukdomsteamets roll liksom det patientcentrerade förhållningssättet diskuteras. Kunskap kring dokumentationens betydelse inom sjukvården samt användandet av sökord och journalföringssystem behandlas.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer, gruppövningar och enskilda uppgifter.

Examination

Muntliga och skriftliga individuella redovisningar, praktiska och teoretiska prov samt rapporter. Inom ramen för kursen anordnas för varje prov två examinationstillfällen. Efter terminen finns ytterligare ett examinationstillfälle. Därefter finns möjlighet till examination vid påföljande ordinarie examinationstillfälle. För godkänt betyg på kursen krävs att alla uppgifter bedömts som godkända samt att studenten aktivt deltagit i redovisningar och seminarier. För betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten visar prov på särskilt god förmåga att ur olika perspektiv problematisera, analysera, se samband och kunna resonera för sina ställningstaganden och redogörelser kring ämnesområdet.

Fördjupning i förhållande till examensfordringarna

Kursen är grundnivå och en fördjupning inom ämnet kostvetenskap.

Övriga föreskrifter

Vid kursstarten ska betygssättande lärare alternativt läraren/lärarlaget efter samråd med de studerande fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro. Samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin